2.700 Nederlandse bedrijven halen 86 miljoen via crowdfunding op
De onstuimige groei van crowdfunding van de afgelopen jaren lijkt in 2016 wat af te zwakken, blijkt uit onderzoek. Verdubbelde de markt in 2015 en 2014 respectievelijk nog naar €128 miljoen en €63 miljoen, zo blijkt dat in de eerste helft van 2016 ‘slechts’ €86 miljoen is opgehaald. Hoewel de sector nog altijd positief naar de toekomst kijkt, benadrukken de onderzoekers dat verdere voorlichting over crowdfunding en meer transparantie vanuit de diverse platformen nodig zullen zijn, om de groei van de populaire financieringsvorm verder voort te kunnen zetten.
Douw & Koren, een bureau gespecialiseerd in crowdfunding, houdt sinds de opkomst van crowdfunding in Nederland de ontwikkelingen bij van de immens populaire financieringsvorm. In hun meest recente onderzoek heeft het bureau de groei van het eerste halfjaar van 2016 in kaart gebracht. Uit de cijfers blijkt dat in het afgelopen halfjaar in totaal meer dan 2.700 projecten en ondernemingen succesvol zijn gefinancierd, waarbij een totaal bedrag van €86 miljoen is opgehaald. Daarmee lijkt de markt weliswaar nog altijd te groeien, maar beduidend minder snel dan de afgelopen vijf jaar, waarin de Nederlandse crowdfundingmarkt in zowel 2013, 2014 en 2015 wist te verdubbelen.Inzoomend op de resultaten van Q1 2016 valt op te maken dat 700 ondernemingen goed waren voor een bedrag van €67 miljoen euro aan opgehaalde crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag €94.000. Voor creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, bedroeg het totaal opgehaalde bedrag €8,9 miljoen, met een gemiddelde bedrag per project van €16.000.
Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, was het totaal opgehaalde bedrag €8,1 miljoen en bedroeg het gemiddelde bedrag per project €6.400. Middels consumentenleningen, zoals voor een auto, opleiding of verhuizing, is het afgelopen halfjaar €1,7 miljoen gecrowdfund met een gemiddelde van €10.000 per crowdfunding campagne.
Op Crowdfunding Day afgelopen 25 mei werd de maatschappelijke relevantie van crowdfunding nog volop bejubeld. Minister-president Rutte zei toen: “Crowdfunding is nieuw en energiek. Het is georganiseerde toegankelijkheid. Meer en meer wordt crowdfunding ook een reguliere financieringsbron voor het gewone midden- en kleinbedrijf.”
Sector blijft positief
Ook vanuit de diverse crowdfundingplatformen zelf, blijven de positieve geluiden over de ontwikkelingen binnen de Nederlandse crowdfunding markt doorklinken. Zo zegt Sven van El, Manager bij Lendico: “Wij zien begin 2016 bevestigd dat het bedrijfsmodel van crowdlending echt werkt, ook in Nederland. De toetreding van de 'gevestigde orde’ op onze markt is daar een teken van, maar ook de groei van het aantal verkooppartners en investeringspartijen dat met ons samenwerkt.” Keimpe Tuinenga, Managing Partner van Horeca Crowdfunding, wijst op het positieve imago van crowdfunding: “Gerenommeerde Horeca kiest steeds vaker voor het positieve imago van crowdfunding.” En Vera van Kesteren, Managing Partner bij Voordegroei stelt: “De crowdfundmarkt is zich verder aan het professionaliseren, met meer aandacht voor de investeerders en beheersing van de risico’s.”
Ondanks de positieve geluiden en bijvoorbeeld de groei van crowdfunding voor creatieve en maatschappelijke projecten, is de totale markt weinig gegroeid ten opzichte van de tweede helft van 2015, concluderen de onderzoekers. Dat komt volgens hen doordat crowdfunding voor ondernemingen afgelopen halfjaar bijna niet groeide. “Dat de groei van crowdfunding afneemt verbaast ons niet”, aldus Simon Douw, medeoprichter van Douw & Koren. “Crowdfunding is uit de pioniersfase.
Voorlichting en transparantie nodig
Om de groei door te zetten, is het volgens de onderzoekers noodzakelijk om ook het brede MKB, en dus niet alleen de early adopters, te laten zien dat crowdfunding ook voor hen kan werken. “Want hoewel vrijwel iedereen inmiddels van crowdfunding heeft gehoord, is het toepassen ervan voor velen nog abracadabra. In het voorlichten van deze grote groep ligt een belangrijke uitdaging voor de crowdfunding markt, adviseurs en overheden”, zegt Douw.
Volgens Gijsbert Koren, medeoprichter van het adviesbureau, zijn het afgelopen jaar een aantal keer vraagtekens gezet bij de omgang van crowdfunding platforms met de risico’s van crowdfunding. Zo is op de meeste crowdfunding platforms niet zichtbaar hoeveel van de via het platform gecrowdfunde ondernemingen hun crowd konden terugbetalen, en hoeveel rendement investeerders gemiddeld behaalden via het platform. Koren stelt: “Dat wekt argwaan. Transparantie is essentieel voor elke onderneming die gebruik maakt van crowdfunding. Hetzelfde geldt voor de crowdfundingplatforms waarvan zij gebruikmaken. Door transparantie kan het vertrouwen van gebruikers behouden en vergroot worden en kan crowdfunding zich blijvend onderscheiden van andere vormen van financiering.”