Marktonderzoeker Motivaction blundert met enquête over herten
Marktonderzoeksbureau Motivaction heeft geblunderd bij een recente enquête over de mogelijke komst van enkele hertensoorten in het Nationaal Park Drents-Friesewold. Motivaction wilde het draagvlak onder omwonende burgers peilen en stuurde de enquête onder meer naar het Friese dorpje Elsloo. Althans, dat was de bedoeling, want inwoners van het gelijknamige Elsloo (in de provincie Limburg) keken raar op toen zij de enquête ontvingen.
Opgericht in 1984 behoort Motivaction anno 2016 tot de vijf grootste marketing intelligence en marktonderzoeksbureaus van Nederland. Het bureau onderzoekt de waarden, motieven en leefstijl van mensen en organisaties en toetst ideeën, innovatieplannen, producten en beleid op succes, voor zowel de korte en lange termijn. Motivaction combineert naar eigen zeggen zakelijke belangen, academische diepgang en maatschappelijke drijfveren en vertaalt deze naar concrete kansen.
Onlangs voerde het marktonderzoeksbureau een enquête door onder burgers woonachtig in diverse dorpen rondom het Nationaal Park Drents-Friesewold. Dit natuurgebied, dat ligt op de grens van de Nederlandse provincies Friesland en Drenthe, beslaat een oppervlakte van ruim 61 km² en bestaat uit bos, heide en stuifzanden. In de enquête vroeg Motivaction de omwonenden in de regio naar hun mening over de mogelijke komst van enkele hertensoorten (edelherten, damherten) in het natuurgebied. Een van de dorpen waar de mening gepeild moest worden was het Friese plaatsje Elsloo.
Het marktonderzoeksbureau ging bij het uitsturen van de enquête echter behoorlijk in de fout. In plaats van het aanschrijven van de inwoners van het Friese dorp, kregen burgers woonachtig in het exact gelijknamig dorp in de provincie Limburg de enquête onder ogen. Op Facebook werd melding gemaakt van de blunder, waarna in meerdere reacties flink de spot werd gedreven met de Amsterdamse marktonderzoeker.
De Stuurgroep Regionaal Landschap Drents-Friese Grensstreek, die Motivaction inschakelde, heeft aangegeven de fout te zullen herstellen en meldt ook dat Motivaction zal opdraaien voor de extra kosten. "Namens het bureau en de stuurgroep: excuses voor deze misser", zei een woordvoerder van de organisatie.