Autoverkoop stijgt naar half miljoen, top 10 autodealers winnen terrein

18 juli 2016 Consultancy.nl

Het aantal nieuwverkopen van personen- en bestelauto’s is het afgelopen jaar met 15% gestegen naar 507.000. De top 10 dealerholdings hebben gezamenlijk een marktaandeel van 28% – ter vergelijking, tien jaar geleden was dit nog slechts 19%. Stern Groep, PGA Nederland en Van Mossel Groep mogen zich de grootste dealers van ons land noemen.

De markt voor personen- en bestelauto’s in Nederland is sinds de start van de crisis in 2008 en in de nasleep daarvan flink in beweging geweest, blijkt uit een analyse op data van AUMACON, een online kennisplatform voor de automotive sector. Werden er in 2008 nog bijna 585.000 nieuwe auto’s verkocht, een jaar later was dit een kwart minder met minder dan 440.000 exemplaren. In 2010 en 2011 leefde de markt echter weer op, met een record van bijna 615.000 verkochte personenauto’s in 2011. De drie jaar daarna zakte de verkoop echter weer in tot bijna hetzelfde niveau als vlak na de crisis. 2015 bracht echter opnieuw een groei van ruim 15% naar 507.000 verkochte personenauto’s en bestelwagens.

Ter vergelijking, wereldwijd werden afgelopen jaar volgens een onderzoeksrapport van AlixPartners bijna 88 miljoen personenauto’s verkocht. Naar verwachting groeit dit aantal naar 103 miljoen in 2021.

Aantal nieuwverkopen van personen en bestelautos

Doordat gebruikte auto’s in Nederland gemiddeld genomen steeds langer meegaan is hierdoor het totaal aantal (geregistreerde) motorvoertuigen – waarvan personen- en bestelauto’s het grootste deel voor hun rekening nemen – in ons land de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2015 telde ons land 10,8 miljoen motorvoertuigen, in 2000 reden er nog 6,3 miljoen auto’s op de weg.

Top 10 autodealers

Net als afgelopen jaren mag het beursgenoteerde Stern Groep zich wederom de grootste speler in de dealermarkt noemen. Het bedrijf uit Amsterdam vertegenwoordigt 20+ toonaangevende automerken en heeft ruim 2.200 medewerkers in dienst – samen waren ze afgelopen jaar goed voor zo’n 29.000 nieuwverkopen van bestel- en personenauto’s, ruim 25% meer dan in het voorgaande jaar. De grootste dealer van Nederland heeft 9.000 meer auto’s verkocht dan nummer 2 PGA Nederland die in 2015 net iets meer dan 20.000 auto’s aan de man wist te brengen. PGA stond in 2014 nog op de vierde plek, maar wist door de overname van Pouw Automotive begin 2015 zijn verkoopaantallen met bijna 30% te vergroten.

De 10 grootste autodealers van Nederland

Ondanks een stijging van 19,4% in verkoopaantallen zakte Van Mossel Groep een plek in de top 10, net zoals Dealer Groep Pon naar respectievelijk de derde en vierde plek. De top vijf wordt afgesloten door Broekhuis Groep. Van Mossel, Pon Holdings – het moederbedrijf van Dealer Groep Pon – en Broekhuis Groep behoren alle drie tot de top 100 grootste familiebedrijven van Nederland. 

De rest van de top 10 bestaat uit Louwman Dealer Group, Riva Holding, Amega, Wensink Automotive en Motorhuis. Wensink Automotive is de enige nieuwkomer in de top 10. Het dealerbedrijf is voornamelijk in het Oosten van Nederland bekend en wist in 2015 ondanks een aantal lastige jaren daarvoor naar de negende plek te klimmen vanaf #12 in 2014. Andere spelers in top 20 zijn onder meer VKV Groep, dat in 1926 is opgericht in Wijk bij Duurstede, en Stam Groep, een autodealergroep in Midden-Nederland.

Marktaandeel van top 10 en top 50 grootste autodealers

Consolidatie

Een verdere analyse van de marktdata toont aan dat de Nederlandse autosector in hoog tempo aan het consolideren is. Sinds 2004 lukt het de top-10 spelers structureel om marktaandeel te veroveren, te danken een het groter wordende belang van schaal, veranderende klantverwachtingen en de toenemende fusie- en overnameactiviteit in de automotivebranche. Verkochten de 10 grootste spelers in 2004 nog 18% van het totaal aantal nieuwe auto’s, tien jaar later (2014) was dit aandeel de 25% gepasseerd. Ook in 2015 heeft de marktconsolidatie zich verder doorgezet – vorig jaar heeft de top-10 samen bijna 28% van het totaal aantal in Nederland verkochte auto’s op zijn naam staan. Kijkend naar de top 50 is de consolidatie nog sterker zichtbaar. Hier steeg het aandeel verkochte auto’s van 34% in 2004 naar 55% in 2015. 

Markt voor motorfietsen

De opkrabbelende autosector staat in schril contrast met de markt voor motorfietsen. Een analyse van een aantal maanden geleden toonde aan dat de verkoop van nieuwe motorfietsen is gekelderd in het afgelopen decennium (daling van meer dan 30%) – ondanks een lichte stijging in de afgelopen periode is het aantal verkopen nog ver verwijderd van het niveau van voor de crisis.