Verkoop nieuwe motorfietsen gehalveerd sinds 2005

08 december 2015 Consultancy.nl

De verkoop van nieuwe motorfietsen in Europa is in de afgelopen tien jaar gedaald met 45%. De grootste daling heeft plaatsgevonden in Italië, waar de verkoopcijfers tussen 2005 en 2014 met 62% kelderden. Aan de andere kant van het spectrum is een groei van 63% in motorfiets-verkopen zichtbaar in Tsjechië. Voor Nederland was 2014 het eerste jaar – sinds de piek in 2008  – dat het aantal verkochte motorfietsen weer groei vertoonde, naar ruim 10.300 verkochte exemplaren.

De afgelopen tien jaar is de verkoop van nieuwe motorfietsen aanzienlijk gedaald in de lidstaten van de Europese Unie. Tussen 2005 en 2014 daalden de verkoopcijfers van bijna 1,45 miljoen verkochte exemplaren in 2005 naar ongeveer 800.000 in 2014. Dat blijkt uit een analyse van Consultancy.nl op basis van recente data van Conebi*. Na het uitbreken van de financiële crisis daalde de vraag naar nieuwe motorfietsen aanzienlijk. Tussen 2005 en 2007 groeide het aantal verkochte exemplaren nog met 5,3% naar 1,52 miljoen, maar twee jaar later waren de verkopen met maar liefst 19% gedaald naar minder dan 1,17 miljoen. Die ingezette daling zette door naar 741.000 verkochte motorfietsen in 2013 en ondanks de stijging van ongeveer 8% in de verkopen van 2014, lag – met een totaal van 798.000 stuks – het aantal verkochte motoren nog altijd 45% lager dan in 2005.

Aantal nieuwe motorfietsen verkocht in de EU

Het aantal nieuwe motorfietsen dat verkocht wordt verschilt aanzienlijk per land. Ondanks de daling over de hele linie heeft niet elk land negatieve groei doorgemaakt. In Tsjechië is het aantal verkochte motorfietsen juist met 63% gestegen ten opzichte van 2005 – van 7.592 toen naar 12.441 in 2014. In het tegenovergestelde extreme is de verkoop in Italië gekelderd met 62% van 420.000 in 2005 naar 156.000 vorig jaar. Ook in Griekenland daalde het aantal verkochte motorfietsen hard van 83.078 in 2005 naar 30.951 vorig jaar, tevens een afname van ruim 62%, terwijl in Portugal de verkoop in diezelfde periode juist toenam met 4.100 stuks (+18%).

Nederlandse markt
De Nederlandse markt voor motorfietsen zag direct na 2005 een eerste dip. Waar de Europese markt in 2006 nog voornamelijk groei vertoonde, daalde het aantal verkochte motorfietsen in Nederland in 2006 met ruim 2.000 stuks, naar 14.790. Na twee jaren groei bereikten de verkopen in 2008 hun hoogtepunt, met in totaal 16.961 verkochte motorfietsen, terwijl in andere Europese landen de verkoop al instortte. In de jaren die volgden daalde het aantal verkopen echter met ruim 40% naar 9.570 in 2013. Vorig jaar krabbelde de markt voor motorfietsen in Nederland weer wat op – met een stijging van 8% ongeveer eenzelfde tempo als de rest van Europa.

Aantal nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland

Onlangs lichtte Consultancy.nl al andere data van Conebi uit. Uit die analyse bleek dat de fietsverkopen veel minder geleden hebben onder de crisis dan de verkoop van motorfietsen. Met ruim 20 miljoen verkochte fietsen is Europa – gekeken naar het aantal verkopen – zelfs weer terug op pre-crisis niveau. Ook een toenemende omarming van de e-bike (of elektrische fietsen) in vooral Duitsland en Nederland is zichtbaar.

* Conebi = de Confederation of the European Bicycle Industries.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup