Roland Berger zoekt talent voor Business Course The Bid
In mei organiseert Roland Berger voor studenten weer de jaarlijkse Business Course ‘The Bid’. Tijdens het event zullen talentvolle en ambitieuze studenten hun tanden zetten in een real life en uitdagende case, die net als voorgaande jaren ingaat op een complex strategisch vraagstuk van NedCar. Deze Nederlandse autofabrikant schakelde daarvoor in 2012 de hulp in van Roland Berger. De deelnemers van The Bid kruipen in de huid van het team van consultants dat Nedcar adviseerde. De bedoeling is het ontwikkelen van een heldere strategie voor Nedcar en deze te vertalen naar een overtuigend bod. Zo maken zij diepgaand kennis met het vak consulting en de werkwijze van Roland Berger.
In 2012 kondigde de Nederlandse autofabrikant NedCar in Born aan dat het in continuïteitsproblemen was geraakt. Ruim 1.500 mensen dreigden hun baan te verliezen en bovendien zouden veel autoleveranciers te maken krijgen met een forse uitval in de vraag naar hun producten. Het Nedcar management moest op zoek naar alternatieve mogelijkheden om de fabriek te vullen en schakelde het wereldwijde consultancybureau Roland Berger in om in die zoektocht te begeleiden. In 2012 kwam er redding voor het noodlijdende autobedrijf, vanuit VDL en BMW. De Limburgse autofabriek ging Mini’s bouwen voor het Duitse automotive bedrijf. “De herstructurering van NedCar was een van de meest high-impact projecten van de afgelopen jaren binnen de Nederlandse automotive sector”, aldus René Seyger, de destijds verantwoordelijke partner voor het project.
Business Course ‘The Bid’
Tijdens de Business Course ‘The Bid’ krijgen deelnemende studenten een beeld van “één van de spannendste en meest uitdagende onderhandelingstrajecten van de afgelopen jaren” en verplaatsen zij zich in de positie van het team van Roland Berger consultants dat destijds Nedcar adviseerde. De studenten worden uitgedaagd om een heldere strategie te ontwikkelen en deze te vertalen naar een overtuigend bod en maken zo diepgaand kennis met het vak consulting en de werkwijze van Roland Berger. “Voor studenten is het een unieke kans om de dynamiek op het snijvlak van strategie consulting, herstructurering en fusies & overnames te begrijpen”, aldus Seyger.
The Bid zal worden gehouden van woensdagochtend 25 mei tot en met zaterdagmiddag 28 mei 2016 en richt zich uitsluitend op WO studenten in de laatste fase van hun studie (maximaal twee jaar voor afstuderen). Het evenement zal starten op het kantoor van Roland Berger in het World Trade Center te Amsterdam, waarna deze wordt vervolgd in een Kasteel nabij Heerlen, waar het project destijds echt heeft plaatsgevonden.
Kandidaten zullen worden geselecteerd op basis van hun cv, een motivatiebrief en hun cijferlijsten van zowel de middelbare school als universiteit. Geïnteresseerde studenten dienen zich vóór maandag 2 mei in te schrijven en vanaf 4 mei ontvangen zij bericht of zij uitgenodigd worden voor selectiegesprekken, die op 11 en 12 mei plaatsvinden.