Johan van den Arend Schmidt, CEO van Capgemini Consulting

21 juli 2014 Consultancy.nl 6 min. leestijd
Meer nieuws over

Ruim een jaar geleden trad Johan van den Arend Schmidt als CEO in dienst bij Capemini Consulting. Hij keerde na een verblijf van vijftien jaar in het buitenland, waar hij verschillende internationale bestuurs- en consultingrollen bekleedde, terug naar Nederland om de adviestak van het Franse IT- en consultancybedrijf in ons land te leiden. Een jaar na zijn aanstelling blijkt uit onderzoek van Management Team dat de consultants van Capgemini het meest worden gewaardeerd door beslissers over digitale dienstverlening in hun organisatie. Een mooi resultaat, hoog tijd dus voor een gesprek met Johan van den Arend Schmidt over het vak van consultant, digital transformation en de toekomst.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: gefeliciteerd met de nummer 1 positie in de MT Digital100. Waar heeft Capgemini Consulting deze notering volgens u aan te danken?
Er werken veel mensen bij Capgemini Consulting en dat zijn echte specialisten. Zij hebben vaak veel ervaring  opgedaan en opleidingen gevolgd in een bepaald vakgebied en dat herkennen onze klanten. Ik zie dat ook terug in de beoordeling in MT; operationele vaardigheden en technische kennis worden goed gewaardeerd, naast natuurlijk het strategisch inzicht en marktkennis. Deze diepe vakkennis combineren we met onze focus op digital transformation, en ik denk dat we dankzij die combinatie op de nummer één positie staan. We zijn enorm trots op de erkenning die we op deze manier van klanten krijgen en het is een heel mooi compliment voor onze consultants.

Een van de belangrijkste speerpunten waar Capgemini Consulting op inzet is Digital Trans-formation, u noemde het zojuist ook al even. Waarom is dit een van de belangrijkste speerpunten?
Digitale transformatie is een van de grote trends waar bedrijven in Nederland mee te maken hebben of krijgen. Bedrijven hebben zelf geen kennis van of ervaring met de snelle verandering waarmee ze zich geconfronteerd zien en weten dus niet hoe ze op de verandering moeten inspelen of welke richting ze op moeten. Dat weten wij wel. Capgemini heeft internationaal veel kennis en ervaring opgebouwd op dit gebied. Heel belangrijk daarbij is dat het bij digital transformation niet draait om mooie verhalen over nieuwe businessmodellen, maar dat het gaat over heel concrete vraagstukken: hoe kan ik als bedrijf sneller reageren? Op welke manier implementeer ik nieuwe IT-systemen? Hoe haal ik de kosten in de organisatie eruit? Dat zijn de vragen die alom met digitalisatie te maken hebben en dat is waar het consultingwerk vandaag de dag zit.

Wij hebben onlangs bijvoorbeeld een beursgenoteerde onderneming van advies voorzien over de mogelijkheden die digitalisering hen biedt om direct contact met hun klanten te onderhouden, waar dat contact nu nog via tussenpersonen verloopt. Met een grote autofabrikant hebben wij recentelijk gekeken naar de informatie die ze uit de simkaarten in hun auto’s kunnen halen om zo bijvoorbeeld rijgedrag te analyseren. Op basis van die analyse kunnen ze onder andere specifieke verzekeringen aan gaan bieden en het onderhoudsproces op een hele andere manier inrichten. En voor een grote industriële speler hebben we recentelijk met behulp van data science inzichtelijk gemaakt waarom de omzet terugliep en wat er aan gedaan kon worden. Zoiets levert dan geheel nieuwe inzichten op en een sterke bijsturing van de organisatie.

Op het gebied van digitale transformatie werken jullie intensief samen met MIT, een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. Waar is dit partnerschap op gebaseerd?
De samenwerking tussen MIT en Capgemini is gebaseerd op een combinatie van de laatste inzichten op het gebied van digitalisatie en een stukje toekomstvisie vanuit MIT, en de praktische ervaring van Capgemini. De samenwerking gaat alweer het vierde jaar in en is recentelijk verlengd voor opnieuw drie jaar. Het draait echt om het leading edge blijven rond het thema digital. We hebben al een aantal interessante studies gepubliceerd en in september brengen we gezamenlijk het boek Leading Digital uit waarin we antwoord willen geven op de vraag: hoe doe je dat nu echt, transformeren via digitalisering? Het boek vormt daarmee een kompas voor bedrijven en zal ook veel inspiratie bieden dankzij de beschrijving van een aantal succesverhalen van voorlopers op dit gebied, de zogenaamde digital masters.

U heeft zelf jarenlange ervaring als consultant. Over welke eigenschappen moet een goede consultant volgens u beschikken? 
Een goede consultant stelt het belang van de klant boven alles. Wat er ook gebeurt. Aan de ene kant is dat dus heel goed naar de klant luisteren en aan de andere is dat ook meedenken met de klant en zaken opbrengen vaak nog voordat de klant er zelf aan heeft gedacht. Een goede consultant begrijpt het probleem van de klant dus bijna beter dan de klant zelf en combineert dit inzicht vervolgens met de beste kennis en ervaring die er in de markt beschikbaar is.

Welke verandering heeft het vak doorgemaakt in de periode dat u er werkzaam in bent?
Het vak is erg veranderd. De klant doet steeds meer zelf, veel meer dan vroeger. Je ziet dat het vak  van consultant daardoor enorm is geprofessionaliseerd, kleine boetiekjes zijn eigenlijk niet meer levensvatbaar in deze markt en zijn eigenlijk ook bijna allemaal verdwenen. Een diepe kennis bezitten van sectoren, van bedrijven en van het product, of noem het het vakgebied, die combinatie is essentieel om aan de top mee te blijven draaien en dat is heel nieuw. Alle andere dingen doet de klant nu zelf. Dit vraagt andere capaciteiten en vaardigheden van ons dan vroeger.

Welke ambitie heeft u persoonlijk nog op werkgebied? 
Ik ben natuurlijk heel lang in het buitenland werkzaam geweest, en ondanks dat Nederland mijn moederland is leer ik hier elke dag weer nieuwe dingen. Ik vind het fantastisch om terug te zijn in Nederland. Capgemini is een mooi bedrijf dat enorme kansen biedt, we zijn natuurlijk als geen ander gepositioneerd in het aanbod van zowel consulting diensten als IT-oplossingen. Ik ben hier met veel plezier een jaar geleden aan de slag gegaan en werk samen met zeer kundige vakmensen in een prachtig bedrijf met een enorm potentieel. Dat vertaalt zich in een gezond en groeiend bedrijf en daar ben ik ook best een beetje trots op als je kijkt wat we in de afgelopen 12 maanden hebben kunnen waarmaken.