Erasmus Recruitment Days: Broedplaats voor consulting-talent
Van 26 januari tot en met 10 februari organiseert de Erasmus Recruitment Days commissie, een samenwerking tussen EFR en STAR, de Erasmus Recruitment Days 2016, een grootschalig recruitment evenement voor studenten. Meer dan honderd bedrijven (waaronder 30+ consultancybureaus) maken op de campus van Erasmus Universiteit Rotterdam – al jaren een van de grootste broedplaatsen in Nederland voor professioneel talent – hun opwachting. Zij zullen studenten een uitgebreid programma bieden, variërend van bedrijfspresentaties, workshops en tal van overige recruitmentactiviteiten.
Voor studenten bestaan er in ons land diverse evenementen waar ze zich op hun carrière kunnen oriënteren en kunnen kennismaken met potentiële werkgevers. Een van de grootste beurzen van ons land is de Nationale Carrièrebeurs, waarop het afgelopen jaar weer honderden studenten en meer dan honderd organisaties (waaronder acht consultancybureaus) af kwamen. Een ander voorbeeld is het Beta Career Event, dat zich specifiek richt op bètastudenten. Ook consultancybureaus organiseren met regelmaat recruitmentevenementen voor studenten; jaarlijks vinden er alleen al in de consultancybranche tussen de 40 en 50 inhousedagen en business courses plaats.
Ook studieverenigingen zijn actief in het organiseren van recruitmentevenementen, zoals de Rotterdamse EFR en STAR. EFR (Economic Faculty association Rotterdam) is met meer dan 5.500 leden een grote aan de Erasmus Universiteit verbonden studievereniging, die Erasmus studenten onder meer studiemateriaal en studie-ondersteuning biedt en jaarlijks diverse sociale en recruitment evenementen organiseert. STAR (Study Association of Rotterdam School of Management) is met meer dan 5.000 leden naar eigen zeggen een van Europa’s grootste door studenten geleide studievereniging. Jaarlijks organiseert STAR projecten en evenementen voor duizenden studenten.
Om een match tussen studenten en organisaties te bevorderen, organiseren EFR en STAR ieder jaar gezamenlijk de Erasmus Recruitment Days, volgens de organisatoren het grootste on-campus recruitment evenement in Europa. Dit jaar vindt de editie van de Erasmus Recruitment Days plaats van 26 januari tot en met 10 februari, op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het recruitmentevenement zal dit jaar massaal bezocht worden door spelers uit de adviesbranche – maar liefst 32 consultancybureaus zullen deze editie hun opwachting maken. Niet geheel verrassend; al jaren vormt de Erasmus Universiteit een broedplaats van toptalent en de consultancybranche wordt door studenten al jaren gezien als een topsegment om binnen te werken.
Om meer te weten te komen over de Erasmus Recruitment Days, en waarom het evenement zo geliefd is onder zowel studenten als (consultancy)organisaties, stelde Consultancy.nl vijf vragen aan Elisabeth Kuyf, Marketing & PR Manager van het evenement:
Voor diegenen die de Erasmus Recruitment Days (nog) niet kennen: wat houdt het evenement in grote lijnen in?
Het doel van het evenement is om werkgever en student samen te brengen. Gedurende 11 dagen hebben studenten de mogelijkheid om (op een laagdrempelige manier) in contact te komen met vooraanstaande bedrijven. Activiteiten bestaan onder andere uit presentaties, workshops, individual interviews, branche en company diners. Naast de algemene activiteiten zijn er ook drie gespecialiseerde recruitment dagen: de New Venture Day, de Rotterdam Carrière Dag en de International Day. Het evenement biedt voor bachelor studenten een mooie manier om zich te oriënteren en is voor masterstudenten een perfecte gelegenheid om hun toekomstige werkgever te ontmoeten.
De Erasmus Recruitment Days kent dit jaar meer dan 30 partners vanuit de adviesbranche? Hoe verklaar jij de grote aandacht vanuit deze hoek?
De vraag en het aanbod vullen elkaar goed aan. De vraag naar kwalitatief goede studenten vanuit de adviesbranche is momenteel groot, wegens de sterke groei die de branche de afgelopen jaren meemaakt. Daarnaast is de interesse vanuit studenten voor de adviesbranche groot en ligt de kwaliteit van de studenten erg hoog. Er is een ruime keuze voor beide partijen, wat het vinden van de perfecte match sterk bevordert.
Vanuit een studentenperspectief en jullie rol als organisator, hoe populair is volgens jou een loopbaan in consulting, in vergelijking met een carrière binnen een andere branche?
De laatste jaren is de belangstelling voor consultancy erg gegroeid. Wij zien als organisatoren van het evenement dan ook een sterke interesse in de consultancy branche, we kunnen zelfs stellen dat deze branche (naast consumer goods) momenteel de populairste is. Vooral de vraag naar de multinationale bedrijven is groot.
Gesteld dat een student een loopbaan in consulting ambieert en zich inschrijft voor de Erasmus Recruitment Days, wat kan hij of zij zoal verwachten?
Een van de meest gewilde activiteiten door studenten die een loopbaan in de consultancy ambiëren is het consultancy branch diner. Aan dit branch diner doen 7 vooraanstaande consultancy kantoren mee (te weten Bain & company, McKinsey & Company, OC&C Strategy Consultants, Roland Berger, RWE Consulting, Strategy& en The Boston Consulting Group). Tijdens het diner wordt een luxe vier gangen menu geserveerd, de studenten zullen elke gang rouleren en dus in totaal 4 bedrijven ontmoeten. Naast dit diner geven de meeste bedrijven ook workshops, binnen een groep van 20 studenten wordt er in 3 uur een case gemaakt en besproken, een goede manier om een kijkje in de keuken te nemen van de dagelijkse bezigheden van een consultancy firm. Voor wie opzoek is naar één op één contact biedt het individual interview een goede uitkomst, in 30 of 50 minuten hebben student en bedrijf de kans om elkaar beter te leren kennen.
Voor studenten die nog in de oriënterende fase van hun studie zitten zijn de company presentations interessant. Wie op zoek is naar een stage binnen de consultancy, is bij de Branch internship pitch volledig op zijn plek. Begeleid door een professionele host (welke kritische vragen stelt), pitchen in deze activiteit stagiaires waarom een stage binnen hun bedrijf een aanrader is. De activiteit wordt afgesloten met een recruitment coffee. Tot slot zullen er ook consultancy bedrijven bij onze dagelijkse borrel aanwezig zijn.