Yahoo huurt McKinsey in voor turnaround strategie

15 december 2015 Consultancy.nl

Marissa Mayer, de CEO van internetbedrijf Yahoo, moet buigen voor toenemende druk van onder meer aandeelhouders. In een poging om het tij te keren en huidige interne moeilijkheden te onderdrukken heeft de voormalige Google topvrouw de hulp ingeroepen van McKinsey & Company. De belangrijkste taak voor het strategy consultancykantoor is het ontwikkelen van een strategie waarmee kosten bespaard worden en het bieden van ondersteuning bij de zoektocht naar nieuwe businessmodellen.

Yahoo kampte de afgelopen tijd met diverse uitdagingen, waaronder de explosie van nieuwe online concurrentie ten aanzien van zijn belangrijkste product, advertising. Anno 2015 maken nieuwe spelers in de markt (zoals Facebook) en directe rivalen als Google het voor Yahoo steeds moeilijker om zijn marktaandeel te behouden, laat staan te vergroten. Het afgelopen turbulente jaar voor het bedrijf heeft geleid tot een daling van de aandelenprijs van maar liefst 30%.

Om het in 1994 opgerichte bedrijf boven water te houden zijn in de afgelopen jaren reeds een aantal transformaties doorgevoerd. Eerst hervormde voormalige CEO Scott Thomson het bedrijf rondom het voorop stellen van de klant, terwijl het bedrijf tegelijkertijd verkleind werd door afscheid te nemen van 2.000 personeelsleden. In 2012 werd Thomson vervangen door ex-Google leidinggevende en woordvoerder Marissa Mayer, die met Yahoo een nieuwe koers is ingeslagen.

Mayer’s taak om het tij te keren voor Yahoo is echter geen simpele klus gebleken, aangezien het bedrijf te maken heeft met aanhoudende hevige concurrentie. Een van de huidige en meest kritische uitdagingen is het lang genoeg kunnen behouden van talent op directieniveau om de afdelingen van het bedrijf effectief te kunnen managen. In de afgelopen periode zijn executives als Lisa Licht, hoofd marketing partnerships, Alex Stomes, Chief Information Security Officer en Scott Burke, Yahoo’s senior vice president voor advertising en dataplatformen vertrokken. Een ander problematisch gebied is de M&A strategie die Mayer heeft ingezet. Zij heeft honderden miljoenen uitgegeven om onder meer Tumblr en Polyvore over te nemen, maar de verdiensten daarvan voor Yahoo zijn nog steeds onduidelijk.

In een poging om de uitstroom van executives een halt toe te roepen heeft Mayer aan de huidige executives gevraagd om zich voor de middellange termijn aan Yahoo te verbinden, met overeenkomsten van tussen de drie en vijf jaar. Volgend op het verzoek besloten onder meer Europese leider Dawn Airey en marketing en media hoofd Kathy Savitt afscheid te nemen van het bedrijf, evenals development chief Jackie Reses.

Nieuwe pogingen om de uitstroom tegen te gaan en het transformatieproces nieuw leven in te blazen, hebben Yahoo ertoe aangezet om ’s werelds meest prestigieuze strategie en management consultancybureau McKinsey & Company in te schakelen. McKinsey heeft de opdracht gekregen uit te zoeken hoe het best een nieuwe wending gegeven kan worden aan de nu drie jaar durende reorganisatie bij Yahoo.

De focus ligt daarbij op het rationaliseren van de verschillende functionele afdelingen – McKinsey zal zich onder meer richten op het versterken van Yahoo’s kernactiviteiten, waarbij losstaande operaties mogelijk geschrapt kunnen worden. Meer details over de inhuur van McKinsey zijn niet vrijgegeven – de analyse van het strategy consultancykantoor zal naar verwachting een aantal maanden in beslag nemen.

“Met 2016 voor de deur zullen we werken aan een aanscherping van onze strategie, een focus op minder producten met een verhoogde kwaliteit om zo een verbeterde groei en winstgevendheid te realiseren”, stelde Mayer bij de publicatie van de financiële cijfers van het derde kwartaal van 2015.

Het inhuren van McKinsey komt op een cruciaal moment voor Mayer. Aandeelhouders uitten in de afgelopen maanden meerdere malen hun zorgen, en hun geduld is mogelijk bijna op. Twee weken geleden meldde The Wall Street Journal dat Yahoo de onderhandelingen heeft geopend voor de mogelijke verkoop van zijn internetactiviteiten, de bedrijfsactiviteit die Yahoo in eerste instantie groot heeft gemaakt. Inmiddels heeft Mayer laten weten dat een mogelijke deal van tafel is.

More on: McKinsey & Company
Netherlands
Company profile
McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.