Niet asfalt, maar anders denken kern voor fileprobleem

08 december 2015 Consultancy.nl

Ondanks uitbreidingen van de Rijkswegen is de filezwaarte in Nederland aan het toenemen. Door het economisch herstel wordt het weer drukker op de wegen, en dat gaat er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat de Nederlandse overheid opnieuw meer asfalt gaat neerleggen. Frans Jan Douglas, projectmanager mobiliteit bij p2, is echter van mening dat meer ‘peperduur’ asfalt niet de oplossing is voor het fileprobleem.

De drukte op de Nederlandse snelwegen neemt toe. Over de afgelopen negentien maanden is de jaarfilezwaarte – de gemiddelde lengte van de file vermenigvuldigd met de duur van de file – gestegen van rond de 7,5 miljoen kilometerminuten eind april 2014 naar 9,3 miljoen aan het einde van augustus 2015. Dat blijkt uit data van Rijkswaterstaat. Vooral tussen eind 2014 en april van 2015 nam de jaarfilezwaarte toe, met zo’n 12% van 8 miljoen naar 9 miljoen kilometerminuten. “De forens weet dat hij vast komt te staan, maar toch stapt hij elke dag op hetzelfde tijdstip in de auto”, stelt Frans Jan Douglas, projectmanager mobiliteit bij p2, onlangs in gesprek met Metro Nieuws. Het projectmanagement bureau uit Rossum ondersteunt de overheid, evenals gemeenten en provincies met het oplossen van mobiliteitsproblemen.

Files in Nederland 2015

Dat Nederlanders iedere dag in de auto stappen, is volgens Douglas de oorzaak van een soort verslaving. Hij vervolgt: “De forens heeft genoeg alternatieven voor de file. Via actuele reisinformatie kunnen files worden ontweken, (e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief en steeds meer mensen zouden thuis kunnen werken. De Nederlandse forens is echter verslaafd aan asfalt en staat daarom in de file.” En dit probleem lijkt zich de komende periode alleen maar uit te breiden: “De verwachting is dat het economisch herstel aanhoudt. De wegen worden weer drukker”, aldus Douglas.

Meer asfalt niet de oplossing
Door de toenemende drukte op de wegen wordt de overheid ‘verleid’ om weer meer asfalt aan te gaan leggen, stelt Douglas. Maar de projectmanager gelooft niet dat dit de juiste oplossing is voor het probleem. Om Douglas punt kracht bij te zetten: de afgelopen drie jaar is de lengte van de rijkswegen reeds met ruim 150km extra weglengte uitgebreid (data van CBS), en nog steeds neemt de filezwaarte toe. Volgens Douglas is dit te danken aan de asfaltverslaving van de Nederlandse forens: “De overheid beloont de asfaltverslaafde forens met asfalt als een tabaksverslaafde met sigaretten. Meer asfalt leidt tot meer autogebruik. Bovendien kun je je afvragen of al die peperdure extra plakken asfalt over tien of twintig jaar nog wel nodig zijn met de komst van slimme en misschien wel zelfrijdende voertuigen.”

Voor nu is het fileprobleem echter groeiende, en is er een oplossing nodig. In plaats van de asfaltverslaafde te faciliteren in zijn verslaving, is Douglas van mening dat de overheid een andere benadering van het fileprobleem moet gaan hanteren. “Net als de keuze voor het opsteken van een sigaret is het een individuele keuze om in de auto te stappen”, vindt Douglas, en daarom wil hij juist dat automobilisten geprikkeld worden tot het maken van een andere keuze.

p2 - Anders denken kern van fileprobleem

“Denk bijvoorbeeld aan aangepaste werktijden die het mogelijk maken voor werknemers om buiten de spits kunnen reizen. Om te voorkomen dat delen van Nederland over een aantal jaren nauwelijks nog bereikbaar zijn door nog meer autogebruik, moeten reizigers hun gedrag aanpassen”, aldus Douglas in Metro. Een voorbeeld van deze manier om het probleem te verminderen is het project ‘Slim uit de Spits’ onderdeel van ‘Beter Benutten’, een overheidsprogramma dat erop gericht is om forenzen de spits te laten mijden door het gebruik van het bestaande netwerk te verbeteren. p2 was onder meer betrokken bij dit project in Arnhem en Nijmegen.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup