Accenture start Junior Innovation Challenge in Limburg
Op 30 september is de Junior Innovation Challenge gelanceerd, een regionale innovatiecompetitie voor Limburgse scholieren, die duurt tot 30 november. De kinderen van tussen de 10 en 16 jaar verzinnen innovatieve ideeën om de wereld leuker, mooier en makkelijker te maken. Door een professionele jury wordt een winnend idee gekozen dat zal worden uitgewerkt in samenwerking met de Smart Services Campus in Heerlen.
“De jeugd heeft letterlijk de toekomst en innovatie is daar onlosmakelijk mee verbonden. Echte innovatie vraagt een frisse blik en het vermogen om gewone dingen op een totaal andere manier te benaderen”, stelt Katinka de Korte, managing director van de overheidspraktijk van Accenture. Om die reden heeft Accenture een innovatiecompetitie voor de jeugd in het leven geroepen: de Junior Innovation Challenge.
De Junior Innovation Challenge is een regionale competitie voor Limburgse scholieren tussen de 10 en 16 jaar die duurt van 30 september tot 30 november 2015. “Leerlingen uit het basis- en middelbaar onderwijs beschikken over een enorm creatief en ruimdenkend vermogen. Accenture is er van overtuigd dat we die potentie moeten benutten en voeden met doelgerichte ondersteuning.” De wereldwijde management, technologie en outsourcing consultancy nodigt daarom deze groep kinderen uit om mee te denken over innovatie in Nederland.
De innovatieve ideeën die kinderen in Limburg hebben om de wereld mooier, leuker en makkelijker te maken, kunnen worden ingestuurd in de vorm van een filmpje. Een professionele jury buigt zich vervolgens over de inzendingen en selecteert een winnaar. Het winnende idee wordt vervolgens met de ondersteuning van een professioneel team verder ontwikkeld en gerealiseerd. Ook is er een stemronde waarin de familie en vrienden van de jonge innovators op het idee kunnen stemmen – het idee met de meeste stemmen wint de publieksprijs.
Voor de uitwerking en realisatie van het winnende idee wordt samengewerkt met de Smart Services Campus in Heerlen, een initiatief van de Universiteit van Maastricht en de provincie Limburg, en wordt ondersteund door Accenture en Utrechts consultancybureau Conclusion. De campus wordt geleid door voormalig Atos SVP Peter Verkoulen. Het idee achter de campus is om de ontwikkeling van ‘smart’ producten en diensten te bundelen in een regionaal ecosysteem. Zo stimuleren de partners innovatie en werkgelegenheid in Zuid-Nederland. Accenture opende voor de digitale transformatie van pensioenuitvoerder APG recent een delivery center op de campus. Verder zijn consultants van Accenture betrokken bij de begeleiding van startups op de campus en neemt het bureau deel aan onderzoeks- en ontwikkelprojecten en incubator-programma’s.
De Korte stelt: “Door de inventiviteit van scholieren te combineren met het ecosysteem van de Smart Services Campus kunnen we het onderwijs op hoger niveau brengen en tegelijkertijd vernieuwende ideeën vertalen naar services en producten die ons leven op korte termijn slimmer en aangenamer maken.” Tijdens de Codeweek, van 10 tot 17 oktober 2015 hebben de deelnemende Limburgse scholen de eerste resultaten van de Junior Innovation Challenge laten zien.
Naast de Junior Innovation Challenge doet Accenture nog meer om innovatie te stimuleren onder de jeugd. Vanaf 10 oktober 2015 is Accenture een van de ondergetekenden van het CodePact Manifest, een samenwerking van het bedrijfsleven, het onderwijs, de overheid en startups om ervoor te zorgen dat 400.000 kinderen in Nederland leren programmeren. Aan het einde van de Codeweek werden ook de eerste resultaten van dit Pact door de deelnemende kinderen gepresenteerd.