Italiaanse adviesmarkt groeit gematigd naar 1,1 miljard

15 september 2015 Consultancy.nl

De Italiaanse markt voor advies en consultancydiensten is vorig jaar met een kleine 0,4% gegroeid. De totale marktwaarde van het Italiaanse management consultancylandschap kwam daardoor eind 2014 uit op een waarde van net minder dan €1,1 miljard. Ook voor 2015 en de jaren die daarop volgen blijven de vooruitzichten uitdagend.

In de afgelopen jaren hebben Zuid-Europese landen, waaronder Spanje, Portugal, Griekenland en Italië, het zwaar te verduren gehad door de financiële crisis. Dit heeft ook zijn weerslag gehad op de adviesmarkten van deze landen. In het geval van Italië zakte de markt ineen tijdens de crisisjaren (2008 - 2010) waardoor de waarde jaarlijks afnam met tussen de 5% en 10%. In 2011 daalde de marktomvang van €1,11 naar €1,05 miljard – opnieuw een daling van 6%, blijk uit data van de marktanalisten van Source Information Services (Source).

Gesterkt door een herstellende economie, groeide de Italiaanse adviesmarkt weer in 2013, en realiseerde de industrie een groei van 0,6%. Nieuwe data van Source toont aan dat de markt afgelopen jaar zijn pad terug omhoog heeft weten voort te zetten met een vlakke groei van 0,4% naar een waarde van €1,06 – ongeveer een kwart van de Franse adviesmarkt. De groei werd volgens de analisten voornamelijk belet door de terughoudende staat van de Italiaanse economie, waardoor “onaantrekkelijke koopomstandigheden voor klanten” zijn ontstaan. Klanten zijn daarom huiverig om veel uit te geven aan de diensten van management consultants.

Italian Consulting Market

Sectoren en vakgebieden
De markt wordt voornamelijk boven water gehouden door de financiële sector – de uitgaven in deze sector stegen met 2,7% naar een totale omzet van €335 miljoen. De groei werd door een groot deel veroorzaakt door een toenemende behoefte aan compliance adviesdiensten om zowel aan nationale als Europese regelgeving te kunnen voldoen (bijv. ECB stress tests). De Big Four hebben het meest geprofiteerd van de uitgavengroei in de financiële dienstverlening. Samen beschikken zij volgens Source over een gecombineerde omzet van €412 miljoen, wat hen tot de onbetwiste leiders van de Italiaanse adviesmarkt maakt.

Ook in de toekomst blijft de bankensector een belangrijke groeimotor, legt Danilo Viviani, President van het Italiaanse Gruppo Coreconsulting, uit. “Banken moeten op het gebied van regelgeving aan tal van voorwaarden voldoen, en dit is de belangrijkste aanjager gebleken voor de vraag naar adviesdiensten. Nu de Italiaanse banken hun stabiliteit hebben verbeterd, denken we dat de vraag hier verder zal stijgen.” Een recent voorbeeld is de Italiaanse centrale bank, die de hulp in heeft geroepen van The Boston Consulting Group om een ‘bad bank’ op te zetten.

Van de verschillende vakgebieden maakte in 2014 Finance en Risk de grootste groei door – een stijging van 2% naar €290 miljoen. Volgens de analisten is deze groei voornamelijk gerealiseerd als gevolg van een toename in compliance werk, en een groeiende vraag naar cybersecurity advies – steeds meer Italiaanse klanten erkennen dat zij niet immuun zijn voor hackeraanvallen, stelt Source. Het grootste vakgebied in Italië, operational improvement, kromp echter – met 2,4% naar €301 miljoen. De oorzaak ligt hier in het feit dat de meeste kansen op kostenbesparing en procesoptimalisatie reeds zijn benut, en dat er weinig grootschalige transformatieprogramma’s worden geïmplementeerd.

Danilo Viviani, Alfredo Arpaia and Zoe Stumpf

Digitalisering
Digital advies, dat in de meeste andere landen een van de belangrijkste groeimotoren is voor de adviesmarkt, komt in Italië langzaam op gang. Uit een analyse van interviewdata van bestuurders en partners uit de adviessector blijkt dat de benadering voor het ontdekken van nieuwe digitale oplossingen in de Italiaanse markt vaker reactief dan proactief is. “Voor de meerderheid van de klanten liggen digitale vraagstukken meer aan de defensieve kant, zoals ‘Hoe benadeelt dit mijn bedrijf?’ en ‘Hoe kunnen we de verstorende spelers overleven?”, aldus Alfredo Arpaia, Partner bij Roland Berger.

De vooruitzichten voor de komende jaren blijven uitdagend, aldus de onderzoekers. “Ondanks dat de hoeveelheid werk redelijk op peil blijft, staan de marges onder druk. Door de versnipperde marktstructuur aan de kant van de klant, met weinig grote consultancy-inkopers, in combinatie met klanten die gewend zijn geraakt aan lage prijzen zonder in te leveren op de kwaliteit, is het moeilijk om te zien hoe de markt zich snel kan herstellen”, vertelt Zoe Stumpf, Head of Research bij Source. Ze sluit af: “De vooruitzichten voor 2015 zijn niet erg rooskleurig, maar met een langzaam herstellende economie, uitgestelde vraag, en hier en daar interesse in Digital, zou de markt een bescheiden groei moeten kunnen realiseren.”

Een adviesbureau dat in ieder geval heil ziet in de Italiaanse markt is het Duitse goetzpartners. Het consultancybureau opende eerder dit jaar zijn eerste Italiaanse kantoor in Milaan – zijn twaalfde kantoor wereldwijd.