NMBS top geeft fortuin uit aan etentjes en drank
De interne regels omtrent het declareren van horeca, reizen en relatiegeschenken bij de Belgische spoorwegen zijn niet duidelijk genoeg. Dat blijkt uit onderzoek van EY naar de bedrijfscultuur van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Een van de aanbevelingen is het opstellen van een gedragscode omtrent alcoholconsumptie tijdens werkuren.
Tijdens zijn audit van NMBS stuitte accountants- en consultancykantoor EY op een aantal veelbetekenende rekeningen. Daaruit blijkt dat de verspilzucht van de top van de NMBS – in de woorden van Belgisch dagblad De Tijd – ‘hallucinante proporties’ heeft aangenomen.
Hotelkosten
Volgens de audit van het bureau is er bij de vastgoeddochters van NMBS, Eurogare en Eurostation, sprake van tienduizenden euro’s aan hotel- en restaurantkosten, zonder dat op deze kosten gecontroleerd wordt. Maar nog opvallender waren de kosten van het hotelverblijf van NMBS-voorzitter Jean-Claude Fontinoy voor €1.500 tot €2.000 per nacht in Cannes, op kosten van Eurostation. Fontinoy was daar om de vastgoedbeurs Mipim te bezoeken, maar hij heeft voor zover bekend helemaal geen enkele formele functie bij Eurostation, de Vlaamse tegenhanger van Eurogare.
Restaurantbezoekjes
Over de restaurantkosten schrijft EY in zijn rapport: “De etentjes kunnen niet gelinkt worden aan events of activiteiten van het bedrijf, de bazen tekenen hun eigen nota’s en het is niet duidelijk wie precies uitgenodigd wordt voor de etentjes”. Zo gaf Eurogare CEO, Vincent Bourlard, in 2013 €7.600 uit aan etentjes, die opvallend genoeg voor een overgroot deel in het weekend plaatsvonden.
Drank
En alsof dat nog niet genoeg is, constateert EY in zijn onderzoek ook uitzonderlijk hoge kosten voor drank en relatiecadeaus. Het Big Four kantoor raadt de Belgische spoorwegenmaatschappij in zijn rapport aan om een nieuwe gedragscode op te stellen om het nuttigen van alcohol tijdens werkuren aan banden te leggen.