Consultancyuitgaven Heineken stijgen naar 179 miljoen
Na een korte dip in 2013 zijn de consultancyuitgaven van Heineken weer toegenomen in 2014. De bierbrouwer gaf vorig jaar €179 miljoen (+8%) uit aan diensten van externe adviseurs. Dit blijkt uit een analyse van de jaarcijfers van Heineken door de research redactie van Consultancy.nl.
Sinds het uitbreken van de financiële crisis heeft het merendeel van bedrijven hun adviesbudgetten structureel teruggeschroefd, mede door het hanteren van lagere tarieven, het opschalen van preferred supplier constructies en de focus op inzet van eigen personeel, al dan niet in combinatie met staffing van interne consultancypraktijken. Heineken geldt als één van de uitzonderingen op de regel – de wereldwijde bierbrouwer trekt juist vaker de portemonnee voor het inhuren van externe consultants. Alleen in 2013 daalden de consultancyuitgaven van de bierbrouwer, maar in 2014 namen de uitgaven weer toe met 8% naar een totaal van €179 miljoen. Dat betekent dat sinds 2009 – toen werd in totaal €109 miljoen gespendeerd aan extern advies en ondersteuning– de jaarlijkse uitgaven van Heineken aan adviseurs zijn gestegen met 64%.
In 2012 bereikten de consultancyuitgaven een recordhoogte – toen gaf Heineken zo’n €191 miljoen uit aan extern advies. Hoewel de bierbrouwer ieder jaar in zijn jaarverslag inzichtelijk maakt hoeveel het heeft uitgegeven aan extern advies, maakt het bedrijf niet bekend welke adviesbureaus het inhuurt en welke bedragen zij ontvangen voor hun diensten.
Opvallend
De toename van de consultancyuitgaven in 2014 zijn “opmerkelijk” te noemen. De bierbrouwer focust zich al enige tijd op het terugbrengen van de kosten van het concern om zo de winst te verhogen. Deze focus is dan ook terug te zien in de kostenfluctuaties van de verschillende kostenposten van Heineken. De grootste kostenbesparing in 2014 vond plaats op de reiskosten en verder werd ook flink bespaard op Reparatie en onderhoud, Distributiekosten en Grondstoffen.
Ondanks de focus op kostenbesparing stegen de kosten in vijf van de kostenposten van Heineken. De grootste toename vond plaats in de Telecom en kantoorkosten, gevolgd door de consultancyuitgaven. In Verpakking, Transport en Marketing en Verkoop stegen de kosten ook, maar hier kwamen de toenames niet hoger dan 2%.