Sia Partners sluit samenwerking met Transparency Lab
Consultancybureau Sia Partners heeft een samenwerking afgesloten met Transparency Lab, een Nederlands software bedrijf dat adviseurs helpt bij het automatiseren van onderdelen van adviestrajecten. Als onderdeel van de partnership zal het adviesbureau de verschillende tools en oplossingen van Transparency Lab toepassen in zijn bestaande verandermanagementprojecten.
Met ruim 570 consultants verspreid over 15 kantoren wereldwijd is Sia Partners één van de grotere adviesbureaus in de branche. Sinds 2009 is het consultancybureau ook actief in Nederland met een vestiging in Amsterdam, die zich vooral richt op het energie- en nuts segment en op Financial Services.
In lijn met de groeiende ambitie in Nederland besloot Sia Partners een partnership aan te gaan met Transparency Lab. Met deze stap richt het bureau zich op het verhogen van de toegevoegde waarde van zijn dienstenportfolio, waarbij de focus vooral ligt op het domein van verandermanagement. Het online platform van Transparency Lab stelt volgens Robert Jan van Vliet, partner bij Sia Partners in Nederland, de adviseurs in staat om “beter, sneller en doelgerichter” grote hoeveelheden data te verzamelen en te analyseren.
Voordelen
Hij wijst op twee grote voordelen van de tool. “In plaats van een tijdrovend assessment met interviews en workshops, helpt de online technologie bij het formuleren van een accurate en snelle analyse en ontstaat een veel nauwkeurigere blauwdruk van de situatie”, aldus Van Vliet. Bovenop het tijdsaspect biedt de tool ook voordelen ten aanzien van output, waaronder de wijze waarop output wordt gedeeld binnen een organisatie. “Het platform geeft beschikking tot visualisaties (info-graphics) die bij geen enkele andere analyse leverancier beschikbaar zijn. Hierdoor kan er tot in de haarvaten van de organisatie doorgedrongen worden. Tevens kan er op bepaalde probleemgebieden worden ingezoomd of kunnen er specifieke onderwerpen nader worden onderzocht.”
Door de management consultancy skills van Sia Partners en de Transparency Lab software te bundelen, zijn de consultants in staat om, vooral afgezet tegenover de oude wijze van Change Management projecten, op “snelle en gefundeerde wijze kansen, pijnpunten en prioriteiten in de organisatie aan te duiden”. Het resultaat is volgens Van Vliet een propositie die traditionele consultancy samensmelt met de kracht van “data gedreven verandering”. Om het nieuwe aanbod te scheiden van het bestaande business model heeft Sia Partners besloten om de service los te koppelen van haar traditionele manier van opereren. “De activiteiten worden ondergebracht in een nieuw merk, genaamd SiaLabs. Vanuit Sia Labs zullen consultants klanten als “Change Buddy” ondersteunen bij de uitwerking van verbeterplannen en de executie daarvan.”
Disruptie
De toenadering van een traditioneel consultancykantoor tot een technologiespeler – die door velen als een ‘bedreiging’ wordt gezien – is een stap die inspeelt op de grote verstorende potentie van slimme automatisering. De afgelopen jaren is de dreiging – maar liever gezegd het enorme potentieel – van automatisering veelvuldig uitgelicht. Zo voorspelde McKinsey & Company onlangs dat de totale markt voor geautomatiseerde kennis over tien jaar een omvang kan hebben van €5.000 miljard tot €7.000 miljard. Ook binnen de zakelijke dienstverlening en management consultancy zal de kracht van data zijn weerslag hebben. Door het gebruik van Big Data technieken en intelligente automatisering kunnen veranderprocessen veel efficiënter worden doorgevoerd.
Voorbeelden van trajecten die al veelvuldig gebruik maken van dergelijke software zijn onder meer ‘change readiness assessments’, 360° organisatiescans, ‘maturity assessments’, ‘project status’ en allerlei overige checklists. In totaal heeft Transparency Lab, sinds 2012 operationeel in ons land, momenteel meer dan 200 ‘kant-en-klare’ analyses die in hun bibliotheek klaarstaan voor gebruik, en de komende jaren zal de tool alleen maar verder worden uitgebreid.