Vintura: e-inkoop onvoldoende gebruikt door bedrijven

14 december 2001 Consultancy.nl

Bedrijven maken nog onvoldoende gebruik van e-commerce en e-business technieken bij hun inkooprocessen. Bij veel ondernemingen is inkoop een "ondergeschoven kindje." Dat blijkt uit een benchmark studie onder 69 Nederlandse bedrijven van adviesbureau Vintura in opdracht van ICT dienstverlener PinkRoccade.

Inkoop niet hoog op de agenda
Het onderzoek van Vintura onderzocht de mate waarin bedrijven waarde hechten aan hun e-business investeringen. ‘Early leaders’ op het gebied van procurement/inkoop zijn bedrijven als als Bavaria, KLM, Campina en Océ. Maar over het algemeen benutten bedrijven het potentieel van e-commerce onvoldoende. Een van de redenen is dat inkoop bij veel bedrijven niet hoog op de agenda staat. Ondanks het feit dat de voordelen voor de business bekend zijn, is er op strategisch niveau te weinig aandacht voor de inkoopfunctie. Zo verwacht ruim 80% van de bedrijven dat elektronische inkoopprocessen aanzienlijke kostenbesparingen kunnen opleveren. Tegelijkertijd stelt 66 procent niet te investeren in e-inkoop omdat het geen strategisch belang had voor de onderneming.

e-commerce

Een andere reden is volgens het adviesbureau dat inkoop een shared service proces is, en vooral bij multinationals ook wereldwijd gestandardiseerd. Veel internationale bedrijven wachten daarom op een wereldwijd initiatief vanuit het hoofdkantoor in plaats van het aanschaffen van een lokale e-commerce oplossing.

Inkooprocessen te gefragmenteerd
Volgens Peter Truijen, directeur van Vintura, zijn inkooprocessen vaak te gefragmenteerd. Met als gevolg dat de implementatie van een eenvoudig e-inkoop systeem in veel gevallen benodigt dat verschillende functies en processen op de schop moeten. "Bij inkoop is het organisatorische probleem eerder zichtbaar dan aan de sales kant", aldus Truijen. De consultant adviseert bedrijven daarom om eerst hun interne processen in kaart te brengen en te harmoniseren, om vervolgs een elektronisch inkooproces te implementeren.