OC&C: Amazon en iTunes beste e-commerce websites
Amazon, Fnac.com en iTunes zijn de beste drie online winkels, vinden bezoekers die culturele producten (boeken, muziek, films, games, etc.) willen kopen. Dat blijkt uit een recent internationaal onderzoek door OC&C Strategy Consultants. De studie werd uitgevoerd door de Franse tak van OC&C en focuste zich op de Franse consumentenmarkt. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 72% van de consumenten het internet gebruikt om de markt te onderzoeken, zelfs als ze niet direct online kopen.
Amazon, Fnac en iTunes werden door respectievelijk 70%, 69% en 64% van de internetgebruikers bezocht. In het onderzoek werd gekeken naar 30 websites en een groep van 2000 consumenten in Frankrijk. Er werd geen aandacht besteed aan reiswebsites en dienstenverkopers. OC&C Strategy Consultants voerde het onderzoek ook uit in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Bol.com op #1 in Nederland
Uit onderzoek van OC&C Strategy Consultants Nederland bleek vorig jaar dat Bol.com de lieveling is van de Nederlandse consumenten. Klanten zijn over vrijwel alle aspecten van de online winkel dik tevreden. Op de tweede plaats stond supermarktketen Albert Heijn, gevolgd door concurrent Jumbo. Ook over Wehkamp, Hema, Blokker en de Bijenkorf oordeelden Nederlanders gemiddeld gunstig.