Deloitte: voetbalclubs uit de recessie

09 oktober 2009 Consultancy.nl

Het aantal toeschouwers bij Champions League wedstrijden is dit seizoen met 5% gestegen, een teken dat de grootste voetbalclubs zich los hebben gemaakt van de recessie, volgens adviesbureau Deloitte.

Het gemiddelde bezoekersaantal van de eerste 2 ronden steeg naar 37,400, zei Deloitte afgelopen dinsdag. Stadiums in de Engelse Premier League waren gemiddeld voor 91% volgeboekt sinds het seizoen 15 augustus begon, vergeleken met 90% in het gehele voorgaande seizoen, zei Deloitte. Voetbal “is sterk verankerd in het leven van mensen”, zei Dan Jones, partner in Deloitte’s Sports Business Group. Fans “zullen andere luxeartikelen opofferen voordat ze hun sportfixatie opgeven”.

75% van de Premier League clubs bevroor of verlaagden de prijzen van seizoenstickets dit seizoen gedurende de recessie in Engeland, volgens Deloitte. Manchester City en Blackburn zagen een stijging van meer dan 10% in de bezoekersaantallen, voegde het Deloitte toe. In een “verbazingwekend” succes wist Liverpool zijn kledingsponsoring meer dan te verdubbelen bij een overeenkomst met Standard Chartered PLC bank, zei Deloitte. Engelse media meldden dat de vierjarige overeenkomst, die vorige maand werd gesloten, een waarde heeft van 80 miljoen pond.

Real Madrid, de club met de grootste omzet, voorspelde vorige maand een verkoopstijging van 3.5% naar 421.7 miljoen euro in het jaar tot juni door stijgende ticketverkoop en andere stadiumgerelateerde inkomsten.

Recorduitgaven

De Spaanse club besteedde een recordbedrag van 360 miljoen dollar in het off-season, door aankopen van Cristiano Ronaldo, Kaka en Karim Benzema. Ook tekende Madrid afgelopen maand een verbeterde overeenkomst met kledingsponsor Bwin Interactive Gaming AG, de Oostenrijkse online bookmarker. “We zien een vlucht naar kwaliteit waarin de grootste clubs goed presteren, maar de uitdagingen voor kleinere clubs groter zijn”, zei Jones van Deloitte.