Deloitte: Online advertising overstijgt televisiereclame

08 juni 2011 Consultancy.nl

Adverteerders gaven in 2010 weer meer uit aan reclame op internet dan aan televisiecommercials. Het gat tussen oude en nieuwe media zal alleen maar toenemen nu consumenten ook steeds minder van papier gaan lezen en hun leven ‘mobiliseert’. Zo blijkt uit de ‘Online Adspend Study 2010’ die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie.

De groei van online advertising zorgt er samen met de zich herstellende televisiemarkt voor dat de gehele Nederlandse advertentiemarkt in 2010 weer een omzetstijging kende. Daarmee is de teneur van twee opeenvolgende jaren krimp doorbroken, ondanks de nog steeds dalende advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften. De positie van online media ten opzichte van kranten en tijdschriften zal de komende jaren alleen maar sterker worden.

Deloitte - Estimated Advertising Market

Relevantie belangrijker dan bereik
Uit de studie blijkt tevens dat het bereik van websites geen maatstaf is voor de advertentie-inkomsten. “De onderzochte internetuitgevers met een relatief laag bereik rapporteren vaak een bovengemiddelde advertentieomzet”, vertelt Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen het adviesbureau. “Op een website voor een specifieke doelgroep met een duidelijk profiel kunnen bedrijven zeer gericht en effectief adverteren. En daar willen ze ook voor betalen”.

Financiële sector grootste adverteerder
Binnen de online advertising markt is de financiële sector als grootste adverteerder goed voor 11 procent van de totale bestedingen. Producenten van consumentengoederen en telecomaanbieders volgen op de voet met een aandeel van elk 10 procent. De internetuitgevers die in de studie zijn ondervraagd, verwachten voor 2011 een groei van de omzet van meer dan 10 procent. Daarmee zullen de bestedingen dit jaar boven de 1 miljard euro uit komen. Vooral het aandeel van advertenties van online retail zal naar verwachting flink toenemen.

Behavioral targeting in opkomst
Opvallend is dat slechts 16 miljoen euro is uitgegeven aan op de websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en zoekgedrag. Dat is nog geen twee procent van de totale omzet. “Behavioral targeting is in Nederland relatief jong, vandaar het beperkte aandeel in 2010. Tegelijkertijd geven veel van de ondervraagde partijen aan voor 2011 een grote groei te verwachten bij CPM-afrekenmodellen. Deze verwachte groei is grotendeels te relateren aan alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van behavioral targeting en profiling data,” aldus Emile van den Berg, IAB bestuurslid en verantwoordelijk voor de portefeuille Ad spend. Het grootste deel van de advertenties bestaat uit vaste banners en displays waarvoor de opdrachtgever betaalt op basis van het aantal bezoekers dat de reclame-uiting heeft gezien, de zogenaamde impressies. Ruim de helft van de omzet is afkomstig van opdrachten van reclamebureaus.

Over de Online Adspend Study 2010
Voor de Online Adspend Study 2010 zijn in opdracht van IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers, sales houses en ad netwerken ondervraagd, die samen meer dan 4.000 websites vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, onderdeel van Deloitte Innovation, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup

Meer nieuws over