Consultinguitgaven van overheid verdubbeld, nu 1,2 miljard

17 september 2008

De overheidsuitgaven aan consultants zijn de afgelopen jaren zeer fors blijven stijgen, namelijk van 520 miljoen in 2004 naar 1,2 miljard in 2007. “Ambtenaren hebben geen inhoudelijke kennis meer, dus moeten ze die kennis inhuren.”

De groei in de uitgaven aan extern advies blijkt uit berekeningen van NRC Handelsblad. Opmerkelijk genoeg probeert de overheid al sinds jaar en dag om de externe inhuur terug te dringen. Maar waarom eigenlijk?

In april dit jaar zette minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst de opening van het Haagse kantoor van Twynstra Gudde luister bij met een feestelijke toespraak waarin zij meldde de inhuur van adviseurs te willen terugdringen. “Te vaak lopen er nog adviseurs rond als we helemaal geen advies meer nodig hebben”, zei zij. “Ik vind dat we als overheid volwassener met de inschakeling van adviseurs moeten omgaan.” Afgelopen zomer kwam Ter Horst met een nota over het terugdringen van de externe inhuur.

Eind 2004 lanceerde het toenmalige kabinet-Balkenende op aandringen van D66-minister Thom de Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties) een pakket maatregelen om het inhuren van externen flink terug te dringen. In maart 2005 trad de Graaf af omdat zijn plannen voor de gekozen burgemeester werden geblokkeerd. Daarna liet hij zich zelf een tijdje als adviseur door de overheid inhuren (onder meer in dienst van PwC) en in 2007 liet hij zich benoemen tot burgemeester van Nijmegen. Waar hij overigens Guusje Ter Horst opvolgde. Ofwel: geen wonder dat er ook van De Graafs wens om minder consultants over de vloer te hebben bij de overheid niets terechtkwam.

Blijkbaar ziet de overheid het als een zwaktebod als ambtenaren consultants inschakelen om dingen te doen. En blijkbaar worden doelmatigheid en inschakeling van consultants gezien als zaken die elkaar bijten. Als je een consultant inschakelt doe je iets niet goed, lijkt de heersende gedachte te zijn.

Dat wordt bevestigd door degenen die in het NRC aan het woord komen naar aanleiding van deze nieuwe cijfers. “Topambtenaren waren ooit overheidsdienaren met veel inhoudelijke kennis”, zegt Jouke de Vries, hoogleraar bestuurskunde in Leiden. “Nu bezitten ze geen inhoudelijke kennis meer maar blinken ze uit in managementvaardig- heden. Het zijn ambtenaren zonder inhoud, dus moeten ze die kennis inhuren.” Ambtenaren zijn nu vooral proces-managers.

Volgens Jan Riezenkamp, oud-topambtenaar van OCW, is de modernisering van de overheidsbureaucratie volkomen doorgeslagen. Topambtenaren moeten nu mobiel zijn en om de paar jaar van functie wisselen. Dat leidt tot 'inhoudsloosheid'.

De oplossing? Topambtenaren moeten minder rouleren. De nadruk moet komen te liggen op generalistische kenneis in plaats van managementvaardigheden. En ambtenaren moeten weer tijd krijgen om inhoudelijke kennis te vergaren. Zeggen de deskundigen. Adviseur Hans Andersson heeft nog een tip: “Kennis die extern wordt ingekocht, moet je opslaan. Al was het alleen maar om te voorkomen dat je twee keer hetzelfde advies inkoopt.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup