Adviesbureaus: Brazilië bijna vierde automarkt

15 april 2010 Express

Er is een grote kans dat Brazilië dit jaar de vierde grootste automarkt ter wereld wordt, ten nadele van Duitsland. Dat zeggen de adviesbureaus IHS Global Insight en JD Power & Associats. Duitsland begon het voorbije decennium als de derde grootste automarkt van de wereld, na de Verenigde Staten en Japan. Nadien werd Duitsland echter voorbij gestoken door China, dat nu wereldwijd marktleider is.

Consumenten aanjagers van autoverkoop

Daarbij wordt erop gewezen dat de Braziliaanse banken de interestvoeten hebben verlaagd en de kredietvoorwaarden hebben versoepeld, waar de Braziliaanse consumenten zich gemakkelijker grotere uitgaven kunnen veroorloven. Volgens Guido Vildozo, consultant bij IHS Global Insight, zullen de grotere kredietmogelijkheden ervoor zorgen dat het potentieel autopubliek in Brazilië dit jaar met meer dan 50 procent zal stijgen. Jeff Schuster, analist bij JD Power, voegt er aan toe dat de groei van de Braziliaanse economie op kruissnelheid begint te komen, terwijl Duitsland een mature markt is.

"De verbetering op de Braziliaanse markt is het gevolg van de meer toegankelijkgemaakte kredieten," merkt Vildozo op. "Twee jaar geleden moest op een autolening ongeveer 37 procent intrest worden betaald. Een lening liep bovendien over maximaal 36 maanden. De tarieven zijn inmiddels echter teruggevallen tot ongeveer 25 procent, terwijl de afbetalingstermijn tot 80 maanden kan worden uitgebreid. Dat betekent dat op dit ogenblik 16 procent van de Braziliaanse bevolking zich op dit ogenblik een nieuwe wagen kan veroorloven. Voordien was dat slechts voor 10 procent van de Brazilianen weggelegd." De historisch lage intrestvoeten en belastingverlagingen hebben Brazilië het voorbije jaar geholpen om uit de recessie te komen. Dit jaar zou de Braziliaanse economie met 6,4 procent kunnen groeien. Dat is het snelste tempo in meer dan twee decennia.

Het voorbije jaar werden in Brazilië volgens JD Power 3,1 miljoen auto's verkocht, terwijl Duitsland aan 4 miljoen exemplaren kwam. Dit jaar zal de verkoop in Brazilië echter stijgen tot 3,4 miljoen exemplaren, terwijl in Duitsland een terugval tot 3 miljoen eenheden zal worden opgetekend. De terugval in Duitsland is het gevolg van het stopzetten van de slooppremie, waarbij autobestuurders bij het inruilen van hun oude wagen voor een milieuvriendelijk exemplaar een subsidies van 2.500 euro konden krijgen. Die maatregel werd in januari vorig jaar goedgekeurd om de Duitse autoverkoop, die het half jaar voordien zwaar was teruggevallen, te stimuleren. Dat heeft er volgens Jeff Schuster voor gezorgd dat de Duitse automarkt oververhit is geraakt.

Verdere investeringen in autosector van Brazilië

De investeringen van de autosector in Brazilië blijven ook verder stijgen. De volgende drie jaar zou de sector ongeveer 23 miljard reais investeren in Brazilië. Dat komt overeen met een bedrag van 13,1 miljard dollar. Over eenzelfde periode in de tweede helft van het voorbije jaar werd 15 miljard reais geïnvesteerd. "De autosector is in Brazilië een snelgroeiende markt, waarbij de recordinvesteringen elkaar opvolgen," aldus Alexandre Andrade, een van de consultants van Tendencias Consultoria. "Geen enkel wereldmarkt kan het zich nog veroorloven van de Braziliaanse markt weg te blijven. De belangrijkheid van de Braziliaanse automarkt bracht Delta Air Lines, de grootste luchtvaartmaatschappij van de wereld, ertoe om in november vorig jaar te beginnen met rechtstreekse verbinding tussen de Amerikaanse autostad Detroit en Sao Paulo."


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup