BCG en McKinsey voorzien Indian Railway van advies
De Indiase overheid heeft recent besloten een speciale commissie in te stellen die moet bepalen hoe spoorbeheerder Indian Railway zijn inkomsten kan verbeteren voor een duurzame toekomst. Consultants van The Boston Consulting Group en McKinsey & Company maakten deel uit van die commissie, die inmiddels met aanbevelingen is gekomen. Volgens de commissie moet Indian Railway onder meer zijn tarieven verhogen en zijn investeringskanalen verbreden.
Begrotingsoverschot daalt
De afgelopen jaren zag Indian Railway Services – de Indiase variant van de NS in Nederland – zijn marges flink dalen. Vooral door hogere pensioenkosten en salarissen ziet het staatsbedrijf zijn inkomsten teruglopen. Hoewel er in de afgelopen jaren wel sprake was van een begrotingsoverschot, is dit sinds 2007-2008 flink aan het teruglopen. Ter vergelijking, in 2007 was er een overschot van Rs 11,754 crore ($117,5 miljard) – in 2014 komt dit overschot naar verwachting neer op slechts Rs 602 crore ($6 miljard), waarmee het overschot zo’n 20 keer zo laag ligt als 6 jaar geleden. Als antwoord op het teruglopende begrotingsoverschot van Indian Railway, stelde de Indiase overheid in december 2014 een negenkoppige commissie in.
BCG en McKinsey
De commissie, onder leiding van voormalig Financial Services Secretary D.K. Mittal, onderzocht de huidige omzetstructuur van Indian Railway om uiteindelijk aanbevelingen te doen over hoe deze zijn inkomsten kan verhogen. Voor een zo breed mogelijk beeld over de mogelijke (nieuwe) omzetstromen werden experts ingeschakeld, afkomstig uit uiteenlopende economische disciplines. Zo nemen, naast enkele overheidsfunctionarissen en wetenschappers, ook twee consultants van strategie adviesbureaus The Boston Consulting Group en McKinsey & Company zitting in de commissie.
Aanbevelingen
De commissie heeft inmiddels voor de komende jaren zijn eerste aanbevelingen gedaan aan de Indiase overheid. In het kader van het ‘Railway Budget 2015-2016’ raadt de commissie onder meer aan om de tarieven voor de sterk gesubsidieerde en verliesmakende stadstreinen de komende jaren geleidelijk te verhogen. Ook moet Indian Railway bijvoorbeeld investeren in advertising op treinen en andere branding initiatieven ontplooien.