SparkOptimus: Omnichannel nieuwe realiteit in retail

14 oktober 2014 Consultancy.nl

Na Halfords zullen nog veel andere zaken in de detailhandel failliet gaan. Het faillissement van winkelketen Halfords wordt toegeschreven aan ‘veranderende marktomstandigheden en een economisch klimaat dat moeizaam herstelt’. Een woordvoerder legt uit dat Halfords er last van heeft dat steeds meer mensen online shoppen in plaats van in de winkel. In een groeiende fietsenmarkt miste Halfords de slag om elektrische fietsen en A-merken. Het lanceerde pas eind vorige maand een nieuwe versie van zijn slecht werkende website.

Waarom is de detailhandel in Nederland nog bezig met investeren in winkelinrichting en vierkante meters terwijl de consument steeds minder naar winkels gaat, vooral in meer afgelegen gebieden? De gemiddelde omzet per m2 van bijvoorbeeld modewinkels is tussen 2007 en 2013 afgenomen van €3,300 naar € 2,800. De meeste retailers onderkennen de nieuwe realiteit niet: consumenten oriënteren zich massaal thuis online en op hun mobiel en hebben hiervoor niet langer de winkel nodig. Natuurlijk vindt de aankoop ook steeds vaker online plaats. De winkelomzet van bijvoorbeeld warenhuizen, elektronicawinkels en doe-het-zelf ketens daalde met 25-30% in de afgelopen 5 jaar terwijl de online omzet met bijna 80% toenam.

Ouderwetse winkel vs Online winkel

In deze digitale wereld geldt hetzelfde als in de oude wereld: wie het contact met de klanten heeft en hun vertrouwen weet te winnen, bepaalt de markt. Dit is in de reisindustrie al gebeurd met Booking.com dat alleen een website en een app heeft, maar wel 15% krijgt van de hele waardeketen en alles van zijn klanten weet. Bovendien komen in de digitale wereld marges onder druk te staan omdat online nieuwkomers zoals fietswinkel.nl, die met lagere marges genoegen nemen, landelijk hun invloed doen gelden.

Dit betekent dat retailers die vasthouden aan te veel vierkante meters substantieel waarde zullen verliezen aan diegene die een beter contact met de consument opbouwt. Vooral kleine speciaalzaken zullen hieraan niet het hoofd kunnen bieden, omdat zij de online concurrentie op grote schaal niet aankunnen.

Online winkels

Zelfs de spelers die het meest vooroplopen in dit veld hebben de afgelopen jaren nauwelijks hun omzet kunnen vasthouden. Wij verwachten dan ook dat er nog een brede faillissementsgolf zal plaatsvinden, zoals al is gebeurd binnen de sectoren die digitaal meer volwassen zijn als reizen (OAD), boeken (Selexyz), CD/DVD’s (Free Record Shop) en consumentenelektronica (Megapool).

Als retailers realistisch over deze digitale ontwikkelingen nadenken zou het ze tot een nieuwe strategie moeten dwingen, waarbij investeren in winkels wordt afgewogen tegen investeren in nieuwe technologieën. Waarbij de fundamenteel andere business case van online verkopen onder ogen wordt gezien wanneer een retailer meerdere verkoopkanalen gebruikt, namelijk een lagere bruto marge (20% in plaats 40%) maar een hogere omzet per medewerker (€1 miljoen versus € 200.000). En waarbij een optimale invulling wordt gegeven aan de huidige assets met bijvoorbeeld aangepaste winkelformules zoals de Bijenkorf, die onlangs aankondigde vijf vestigingen te sluiten om vol in te zetten op de 'omnichannel customer experience'.

Alexandra Jankovich - Tom Voskes

De retail zal zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit en budget en energie moeten verschuiven naar daar waar de consument is.

Een artikel van Alexandra Jankovich en Tom Voskes, Managing Partners van SparkOptimus.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over