Oliver Wyman richt Big Data praktijk op: OW Labs
Het wereldwijde consultancykantoor Oliver Wyman heeft onlangs ‘Oliver Wyman Labs’ gelanceerd – een onderzoeksunit die klanten helpt de kracht van data te ontketenen door een gecombineerde toepassing van strategie, analytics en technologie. Oliver Wyman Labs zal geleid worden door de ervaren partners Paul Beswick, Colin Cobain, en Matthew Isotta.
De afgelopen jaren heeft Big Data zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste strategische focusgebieden voor organisaties. Tegelijkertijd worstelen bedrijven om bij te blijven met het tempo van de data-explosie – momenteel wordt elke dag meer dan 1,5 miljoen terabytes aan data gecreëerd – met als gevolg dat zij hevig op zoek zijn naar manieren om de wijze te verbeteren waarop zij hun informatiekapitaal beheren.
Voor adviesbureaus biedt Big Data lucratieve groei- en dienstenmogelijkheden – volgens analistenbureau Kennedy is het veld een van de grootst groeiende segmenten binnen de wereldwijde adviesbranche. Om klanten beter van dienst te kunnen zijn en een graantje mee te pikken, hebben consultants hun digitale capaciteiten binnen de diverse expertisegebieden (bijv. strategie, sales & marketing, technologie en ontwerp) gebundeld in gespecialiseerde ‘Digital’ units. Deloitte was een van de eersten om Deloitte Digital op te zetten, en de afgelopen maanden volgden diverse concurrenten, waaronder Accenture (Accenture Digital), Capco (Capco Digital), McKinsey (McKinsey Digital) en PwC (PwC Digital Services).
Nu heeft ook Oliver Wyman, een wereldwijd consultancybureau met 50+ kantoren in 25 landen, besloten om mee te doen aan de ontwikkeling met de lancering van ‘Oliver Wyman Labs’. De nieuwe unit zal volgens Oliver Wyman klanten helpen de kracht van informatie te ontketenen waarover zij reeds beschikken of die zij kunnen ontplooien, om daarmee hun concurrentievoordeel en duurzame impact te bevorderen. Oliver Wyman Labs zal vier belangrijke diensten aanbieden:
- geavanceerde analytics op erg grote/complexe datasets om nieuwe inzichten en begrip te creëren.
- het ontwerp en de bouw van dashboardapplicaties om managementinformatie te verbeteren.
- oplossingen voor de ondersteuning van beslissingen, die bedrijven helpen hun besluitvormingsproces te verbeteren.
- technologie-oplossingen zoals ‘data discovery’, applicatiemanagement en continu ondersteuning.
“Het oprichten van OW Labs als een nieuwe unit formaliseert de capaciteit die Oliver Wyman de afgelopen acht jaar ontwikkeld heeft in sectoren die een voortrekkersrol speelden in het gebruik van Big Data om het besluitvormingsproces van bedrijven te verbeteren, zoals retail en technologie”, zegt Scott McDonald, Chief Executive Officer van Oliver Wyman. “OW Labs zet deze toonaangevende capaciteiten nu in voor alle sectoren en regio’s die wij bedienen”, voegt hij toe.
Oliver Wyman Labs zal geleid worden door Paul Beswick, een in Boston gevestigde partner, Matthew Isotta, als oudgediende al 24 jaar bij het consultancybureau, en Colin Cobain, sinds 2012 partner bij het advies-bureau en de voormalige CIO van Tesco. “We hebben nieuwe aanpakken ingevoerd die innovatieve technologie, consultancy, en OW’s intellectuele kapitaal combineren, zodat onze klanten uitgerust zijn voor het beter, sneller en gemakkelijker nemen van beslissingen”, zegt Isotta. OW Labs co-head Cobain voegt toe: “De fusie van hoogwaardige consulting vaardigheden met toonaangevende technologiecapaciteiten stelt ons in staat om onze klanten uitkomsten te bieden waar anderen alleen van kunnen dromen.”