Marketingtrendonderzoek: Top 10 marketing trends

22 juli 2014 Consultancy.nl

Bijna de helft van marketeers noemt het ‘centraal stellen van de klant’ de belangrijkste opgave in 2014. Samen met ‘contentmarketing’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Dat blijkt uit het Marketingtrendonderzoek 2014 van adviesbureau Berenschot in samenwerking met 6 marketing platforms*.

Net als vorig jaar staat ‘klant centraal’ bovenaan de prioriteitenlijst van marketeers. ‘Contentmarketing’ komt dit jaar met stip binnen op de tweede plek, en vervangt hiermee ‘Social Media’, dat is gezakt naar plek 10. De top-3 wordt net als vorig jaar afgesloten door ‘authenticiteit’. Op nummer 4 is ‘Big Data’ aan een opmars begonnen, waar deze trend vorig jaar nog op plek 11 stond. ‘Storytelling’ handhaaft zich op plek 5.

Marketingtrends van 2014

Net als vorig jaar zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren. Marketeers in de Retail en de industrie geven aan meer te focussen op ‘contentmarketing’ dan hun collega’s in de zakelijke dienstverlening. Zij proberen dit jaar de klant nog meer centraal te stellen. In de financiele sector staat ‘klant centraal’ niet geheel verwonderlijk met afstand op #1 (bijna 70%).

Trends per Sector

Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is ook duidelijk. Waar de Marketing Manager of Communicatie- en PR-professionals hun heil zoeken in ‘contentmarketing’, richt de directie zich meer op ‘Big Data’ en ‘accountability’.

Functie-gerelateerde prioriteiten

* De initiatiefnemers van de 2014 editie van het Marketingtrendonderzoek zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, Marketing Executive Center (MEC), Platform Innovatie in Marketing (PIM), VM Magazine en Stem (Industrial Marketing Centre).


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup