Marketingtrendonderzoek: Top 10 marketing trends

22 juli 2014 Consultancy.nl

Bijna de helft van marketeers noemt het ‘centraal stellen van de klant’ de belangrijkste opgave in 2014. Samen met ‘contentmarketing’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Dat blijkt uit het Marketingtrendonderzoek 2014 van adviesbureau Berenschot in samenwerking met 6 marketing platforms*.

Net als vorig jaar staat ‘klant centraal’ bovenaan de prioriteitenlijst van marketeers. ‘Contentmarketing’ komt dit jaar met stip binnen op de tweede plek, en vervangt hiermee ‘Social Media’, dat is gezakt naar plek 10. De top-3 wordt net als vorig jaar afgesloten door ‘authenticiteit’. Op nummer 4 is ‘Big Data’ aan een opmars begonnen, waar deze trend vorig jaar nog op plek 11 stond. ‘Storytelling’ handhaaft zich op plek 5.

Marketingtrends van 2014

Net als vorig jaar zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren. Marketeers in de Retail en de industrie geven aan meer te focussen op ‘contentmarketing’ dan hun collega’s in de zakelijke dienstverlening. Zij proberen dit jaar de klant nog meer centraal te stellen. In de financiele sector staat ‘klant centraal’ niet geheel verwonderlijk met afstand op #1 (bijna 70%).

Trends per Sector

Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is ook duidelijk. Waar de Marketing Manager of Communicatie- en PR-professionals hun heil zoeken in ‘contentmarketing’, richt de directie zich meer op ‘Big Data’ en ‘accountability’.

Functie-gerelateerde prioriteiten

* De initiatiefnemers van de 2014 editie van het Marketingtrendonderzoek zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, Marketing Executive Center (MEC), Platform Innovatie in Marketing (PIM), VM Magazine en Stem (Industrial Marketing Centre).

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over