Deloitte CF adviseert Sanoma bij verkoop van 19 titels
Uitgeverij Sanoma heeft onlangs 19 tijdschriften verkocht aan New Skool Media. De verkoop is onderdeel van een grote reorganisatie, waarbij Sanoma in totaal 32 titels van de hand zal doen. De transactie wordt begeleid door onder meer de Corporate Finance afdeling van Deloitte.
De Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma is al een tijd bezig met een forse reorganisatie. Sanoma geeft aan, na de verkoop van 32 titels, zich te willen richten op 17 tijdschriften. Hiermee wil het bedrijf zich in de toekomst alleen richten op bladen die digitaal ook potentie hebben. Door de reorganisatie zullen zeker 500 banen verloren gaan.
New Skool Media is een gespecialiseerde uitgever in handen van Rob Koghee en Cor Jan Willig, die eerder als CFO werkzaam was voor de mannenbladen van Sanoma.
Herorganisatie
De deal maakt New Skool Media eigenaar van de titels Home and Garden, Knipmode, Knippie, MOTOR, MOTO73, Seasons, Formule1, Truckstar, Vorsten, KIJK, Know How, Babygids, Roots, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling, Zeilen en delicous. Daarnaast neemt New Skool Media de 93 personeelsleden die bij de verkochte bladen horen mee.
Onder de bladen die nog te koop zijn vallen namen als Playboy, Grazia en Panorama. Sanoma verwacht eind dit jaar meer duidelijkheid te hebben over de verkoop van de overgebleven titels. Daarna zal het Finse Sanoma zich uitsluitend op 17 titels, die ook digitaal potentie hebben.
Koper New Skool Media heeft Main Corporate Finance ingeschakeld voor financieel advies. Verkoper Sanoma heeft Deloitte Corporate Finance in de arm genomen. Het Deloitte team bestaat uit Daan Witteveen (dealcaptain), Remco Goes, Lara Koole en Philippe Witte.
Sanoma, die al sinds vorig jaar bezig is met een groot bezuinigingsprogramma van zo’n €100 miljoen, gaf vorige week ook al te kennen de volledige IT uit te besteden aan Wipro.