Turner: Vier grondprincipes van strategie-executie

06 mei 2014 Consultancy.nl

De focus onder bestuurders van grote ondernemingen verschuift meer en meer van ‘strategie om de strategie’ naar strategie-executie. Het moet wel. Door steeds kortere levenscycli van producten, hogere risico’s bij innovaties en in steeds kritischere en minder loyale markten wordt het verschil tussen winst of verlies bepaald door executiekracht. Tegelijkertijd verkwisten bedrijven veel middelen vanwege de notoir lage slagingskansen. Het bewijs van een excellente strategie ligt (pas) in haar excellente executie. Het ontwikkelen van slagkracht in strategie-executie is dus de nr.1 job van managers.

Wat maakt of kraakt slagkracht in strategie-executie? Aan de hand van jarenlange ervaring op dit gebied geeft Turner Directeur Jacques Pijl 4 bewezen grondprincipes van effectieve strategie-executie.

Jacques Pijl - Turner

Grondprincipe 1:
Stel strategische slagkracht en wendbaarheid boven strategische planbaarheid.
Stop met langetermijn beleidsplannen en bijbehorende vuistdikke organisatie- blauwdrukken. Tegen de tijd dat ze af zijn en vertaald naar jaar- en afdelingsplannen, zijn ze alweer achterhaald. Stop ook met eindeloze visievorming. Als je een bestuurder hoort zeggen dat hij alleen maar stuurt op ‘een stip op de horizon’, is dat populaire maar gevaarlijke onzin. Een waarschuwing dus voor het oude langetermijn blauwdrukdenken, maar ook geen pleidooi voor stoppen met vooruitdenken. Harry Starren beschrijft dat heel mooi als planningsparadox: de noodzaak om proactief te zijn neemt toe, maar de zinvolheid ervan neemt af. Omarm de paradox. Houd de strategievorming compact en toets haar vaker. Van eens per drie tot vijf jaar langdradig naar elke twee jaar compact.’

Grondprincipe 2: 
Zie strategie-executie als de nr.1 job van leiders en als een volwaardige discipline.
Strategie-executie is een vak. Een hoofdvak! Het moet een te verwerven, beoordelen, ontwikkelen en belonen kerncompetentie op zich worden. In elke organisatie, ongeacht de functie. Voorbeeld: een van de redenen waarom Nestlé op veel fronten het beter doet dan veel grote concurrenten is dat het academische waterhoofd van briljante academici er minder groot is. Nestlé werft mensen met een bias for action. En excellence in strategie-executie is daar in de boardroom een belangrijker onderwerp dan strategische analyse.

Grondprincipe 3: 
Draai de besteding van tijd en middelen radicaal om: besteed 80 procent aan pure executie.
Nu is dat meestal andersom. Dit wordt saillant geïllustreerd door de anekdote van Ben Verwaayen:

Anekdote van Ben Verwaayen

Maar hoe keer je die besteding om? Een aantal praktische handvatten:

1. Halveer jaarlijkse businessplanning in tijd en dikte van de plannen 

2. Sta niet meer dan één A4 per geselecteerd initiatief (actie / project / programma) toe

3. Stuur op iteratief ontwikkelen en implementeren in plaats van de klassieke route te volgen 

4. Maak een leidend principe in elk initiatief om maximaal 20 procent van de beschikbare middelen en tijd aan analyse te besteden en 80 procent aan pure executie

Grondprincipe 4: 
Heb de moed de woestijn in te willen, volhard en vier elke oase.Misschien is het ontbreken van moed wel de grootste faalfactor in strategie-executie. Dat we onderweg te vaak en te vroeg af haken, dat doelen verdampen en we daar allemaal zelf ook zo debet aan zijn dat we elkaar de hand boven het hoofd houden en het laten gebeuren...

Gerelateerd artikel: Turner: Van strategieontwikkeling naar implementatie.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over