Capgemini: Decentralisatie kans voor digitalisering

24 april 2014 Consultancy.nl

Tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen is veel aandacht besteed aan de decentralisatie van overheidstaken en het groeiende takenpakket van gemeenten. Daarbij bevinden veel gemeenten zich in een zorgelijke financiële situatie. Toch biedt juist de decentralisatie ook een kans om diensten aan burgers beter en tegen lagere kosten uit te voeren, stelt Clarence Reckerts van adviesbureau Capgemini. Het wordt volgens hem hoogst tijd voor de digitale gemeente.

Anno 2014 heeft Nederland de tijd- en plaatsonafhankelijkheid van het digitale tijdperk omarmd. We verwachten service waar we willen, hoe we het willen en wanneer we het willen. Nederlanders streamen, mailen, twitteren, reaguren, facebooken, googlen, appen, iDealen, skypen en whatsappen tegenwoordig massaal. Deze technologieën hebben onze cultuur, manier van denken en de wijze waarop we keuzes maken ingrijpend veranderd. De ontwikkelingen gaan erg snel, waardoor de dienstverlening van veel gemeenten niet langer aansluit bij de wensen van de digivaardige burger.

Decentralisatie-biedt-kans-voor-digitalisering-cadgemini

De voorbeelden van de huidige gedateerde dienstverlening zijn talrijk. Waarom moet ik een uitreksel ophalen (en betalen) bij de gemeente als ik een huwelijksaangifte wil doen bij diezelfde gemeente? Waarom kan ik niet inloggen bij de lokale overheid voor het regelen van vrijwel al mijn burgerzaken?

Gemeentehuis nog nodig?
Een gemeentelijke herindeling gebaseerd op een modern en klantgericht dienstenmodel kan de huidige versnippering van gemeentelijke taken doorbreken. Om dit succesvol te maken is het noodzakelijk kritisch te kijken naar de huidige organisatiecultuur en burgerprocessen. Van daaruit zal het bewustzijn ontstaan dat de technologische innovaties een unieke kans bieden om de huidige dienstverlening te moderniseren. Een voorbeeld van een gemeente die deze stappen al heeft gezet is de gemeente Molenwaard. Deze gemeente wil het gemeentehuis opheffen en al zijn diensten online aanbieden. Geen duur gemeentehuis, maar een aanlandplek met flexplekken. Verder zwermen ambtenaren en bestuurders uit over de dertien kernen en komen ze zelfs bij de mensen thuis.

Decentralisatie biedt kans voor digitalisering

Een goed initiatief dat veel meer navolging verdient. De gemeente staat als laagste bestuurslaag immers het dichtste bij de burger. Elke burger heeft andere eisen en wensen die proactief online vervuld kunnen worden. Zoals de lokale overheid er nu voor staat zal het omarmen van digitale dienstverlening grote kansen en nog grotere uitdagingen bieden. Een centrale informatiestrategie is noodzakelijk voor het bouwen van een toekomstbestendige dienstverlening. Hiermee kan worden voorkomen dat lokale successen alleen lokaal bruikbaar zijn. Door gezamenlijk te bouwen aan één digitale gemeente kan de service naar de moderne burger worden verbeterd en kunnen de kosten worden verlaagd. De visie van een succesvolle verregaande gemeentelijke samenwerking is niet nieuw, maar er zijn nu wel betrouwbare technologische mogelijkheden om dat ook daadwerkelijk te bereiken.

Een artikel van Clarence Reckerts, Consultant bij dienstverlener Capgemini. Het artikel is eerder gepubliceerd op de website van overheidsplatform Binnenlands Bestuur.

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.