Deloitte: Online advertentiemarkt groeit naar 1,3 mld

14 april 2014 Consultancy.nl

De online advertentiemarkt is in het afgelopen jaar met 8,4% gegroeid. Ook in 2014 neemt de omvang van de markt fors toe, naar verwachting met 6,8%. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.

Uit het rapport ‘Online Ad Spend Study 2013’, uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland, komt naar voren dat de totale Nederlandse advertentiemarkt in het afgelopen jaar gegroeid is met zo’n €240 miljoen naar circa €3,18 miljard (+0,8%). Het aandeel van online is inmiddels zo’n 40% – ter vergelijking, in 2010 vertegenwoordigde het online segment ‘slechts’ 30% van de totale markt.

Advertentiemarkt Nederland

Online advertentiemarkt

Kijkend naar de online markt, dan is de groei met name te danken aan ‘search ad spend’ (uitgaves aan bijv. Google AdWords) en ‘display advertising’ (bijv. banners). Binnen display advertising laten vooral video advertising en interruptive een lichte groei zien, terwijl textlinks en traditionele banners juist in populariteit afnemen. “Na een lichte daling in 2012 heeft video advertising in 2013 weer marktaandeel herwonnen. Zowel grote als kleine partijen spelen in op het groeipotentieel van deze vorm van adverteren en maken een professionaliseringsslag” aldus Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte Digital.

Display Advertising

 

Verder valt ook op dat het aandeel van mobile advertising binnen display advertising is gestegen van 3% in 2012 naar 9% in 2013. De verwachting is dat de groei van het mobiele kanaal zich verder doorzet in het komende jaar.

Mobile Advertising
Vooruitzichten
Voor 2014 zijn de vooruitzichten voor adverteerders volgens Deloitte positief. De advertentiemarkt groeit volgens prognose met 2,7%. De groei ligt met name in de online (+6,8%) en TV (+3%) kanalen, kranten zullen wederom terrein verliezen (-6%).


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup