Roland Berger: Banken lopen grote inkoopbesparing mis

31 maart 2014 Consultancy.nl

Banken laten op inkoopgebied forse besparingen liggen. Volgens een nieuwe studie van Roland Berger kan beter inkoopbeleid op termijn een kostenvoordeel van zo’n 15% opleveren.

Het advieskantoor ondervroeg eind vorig jaar meer dan 200 Chief Procurement Officers naar de belangrijkste strategische pijlers voor de komende jaren en efficiencygebieden. Uit de resultaten komt naar voren dat inkoopafdelingen van banken het meeste verbeterpotentieel laten liggen. “Bij de banken is het meest te halen” zegt Mark de Jonge, partner bij Roland Berger in Nederland. Volgens De Jonge worden de inkoop afdeling van banken nog geleid vanuit de gedachte dat er aan geld geen gebrek is. Echter kijkend naar de nieuwe marktrealiteit – zoals concurrentie en strengere regelgeving – neemt de druk om efficiënter aan de slag te gaan toe. “Voor een robuust bedrijfsmodel moeten zij nog heel wat aan hun kosten doen”.

Procurement Management

15% besparing op inkoopkosten

Berekeningen van de consultants tonen aan dat het kostenvoordeel “binnen enkele jaren” kan oplopen tot ongeveer 15%. Een aantal redenen liggen hieraan ten grondslag. Ten eerste halen banken te weinig voordeel uit de externe samenwerkingen binnen de keten. “Partners om nieuwe producten te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiel betalen, zijn heel hard nodig. Toeleveranciers hebben de expertise in huis om innovatieve oplossingen aan te dragen. Maak daar dan ook gebruik van” aldus De Jonge. De auto-industrie wordt op dit vlak als een best-practice gezien – zo komt 80% van de innovaties bij autoproducenten voort uit intensieve samenwerking met toeleveranciers. Hoog tijd dat de banken hun voorbeeld volgen, aldus De Jonge.

Bovendien zijn inkoopmanagers van banken geen sterren als het gaat het uitonderhandelen van gunstige voorwaarden. “Slimmer onderhandelen met toeleveranciers kan aanzienlijke kosten-besparingen opleveren” stelt De Jonge. Volgens de adviseur zouden banken gebaat zijn bij het bundelen van de inkoopbehoefte van alle verschillende afdelingen, om zo meer bulkkorting te bedingen. “Deze aanpak scheelt gemiddeld 4 tot 6% aan inkoopkosten”. Daarnaast zouden banken systematisch over alle prijzen moeten onderhandelen, dit levert in het gunstigste geval ook een kostenbesparing van 8% tot 12%.

Mark de Jonge - Roland Berger

Een ander punt waar banken ten opzichte van andere sectoren in tekort schieten is het voorspellen van benodigde externe diensten. “Als een bank bijvoorbeeld ziet aankomen dat veel mensen gaan bellen met vragen over een nieuw product, dan kan tijdig genoeg capaciteit worden ingehuurd om dat op te vangen. Goed voorspellen is geld verdienen” stelt de Roland Berger partner.

Andere gebieden waar bancaire instellingen kansen laten liggen zijn innovatie, rationalisatie van het “vaak overvloedige” productassortiment en het schrappen van externe producten en diensten.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over