10 kenmerken voor een succesvol expat programma

20 maart 2014 Consultancy.nl

Ondanks de crisis is het aantal expat-opdrachten in de afgelopen jaren fors gestegen. Een recent onderzoek van Mercer toont aan dat het aantal expat-opdrachten tussen 2011 en 2013 met maar liefst 50% is gestegen. Ook voor de komende twee jaar voorziet de helft van multinationals een toename in expat-uitzendingen. Belangrijkste redenen: internationalisering van het zakenleven, krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende inzet van internationale opdrachten als strategisch HR instrument.

Voor HR afdelingen van multinationals vormt expat management echter een uitdagende taak. Zo moet er een belans gevonden worden tussen kosten – expats zijn over de hele line 3 x zo duur – en de toegevoegde waarde ten opzichte van lokale professionals. Bovendien moeten er diverse HR aspecten voor werknemers geregeld worden, waaronder op het gebied van HR, tax, fiscaal, en persoonlijke veiligheid van de expats. In het recente rapport ‘Multinational Employers’ vroeg Mercer HR-manager van wereldwijde organisaties naar hun mening over welke factoren een expat-programma succesvol maken. Vanuit alle feedback hebben de consultants de 10 belangrijkste succescriteria opgesteld.

Succesvol expat programma

Vergelijk het expatprogramma met de concurrentie
Een verschil met de concurrentie kan verklaarbaar zijn, maar het is belangrijk om te weten hoe je als organisatie scoort. Ook is dit een goed moment om met de bestuurders van een organisatie na te gaan of het expatprogramma de strategische en operationele doelen aanvult.

Feedback van de werknemer is misleidend
Expats geven bij intern onderzoek zelden kritiek op de beloning, maar eerder op zaken als slechte communicatie, het gebrek aan huisvestingbegeleiding en onduidelijkheid over herplaatsing. Dat zijn zaken die niet simpelweg op te lossen zijn met extra budget en die ook weinig zeggen in hoeverre het expatbeleid afwijkt ten opzichte van andere organisaties. Het is daarom beter een onafhankelijk onderzoek uit te voeren door een derde partij.

Wijk uit naar gebieden buiten de traditionele expatlocaties om kosten te drukken
Expats kunnen naar Hong Kong, maar ook naar een relatief goedkopere stad in de regio. Het loont om te kijken naar gebieden die afwijken van traditionele expat-oorden, zoals Oost-Europa en het midden en zuiden van Afrika.

Mercer

Bied zowel budgettaire vrijheden als grenzen
Zoek naar de juiste balans om expats flexibel te laten zijn in hun uitgaven, maar benoem duidelijk de grenzen. Zowel op businessniveau als individueel.

Het gras is altijd groener bij de buren
Huisvestingskosten vormen, na salaris en belastingen, de grootste kostenpost voor expats. Onderzoek daarom grondig de kosten van huisvesting in de expatregio. Stel op basis daarvan richtlijnen op.

Koppel expat-programma’s aan talent management
Stel specifieke competenties vast voor internationale leiders, en koppel die aan expatprogramma’s. Daarmee borg je de kwaliteit van je organisatie bij verdere expansie en weet de expat zelf wat er van hem verwacht wordt.

Expats

Meten is weten
Expats vormen voor overheden een belangrijke inkomstenbron. Vanuit fiscale regelingen is het dus belangrijk precies te weten hoeveel dagen per jaar zakelijke reizigers gestationeerd zijn. Daarbij is het cruciaal om niet alleen naar de locatie te kijken, maar ook naar de beloningen. Op basis van die informatie kun je ook beter berekenen of de vergoeding moet plaatsvinden vanuit een standaard kostenvergoeding of dat het kosteneffectiever is om serviceflats te beheren.

Onderzoek een ‘local plus’ beloning
De basis waarop de expat is uitgezonden en de duur van de uitzending, maakt dat het kan lonen om te onderzoeken of een ‘local plus’-compensatie volstaat. Daarmee wordt het expatbeloningsbeleid gekoppeld aan dat van de lokale beloningsnormen. Vooral in Azië zijn dit soort regelingen toegenomen.

Het thuisland hoeft geen thuisland meer te zijn
Duurt de opdracht langer dan vijf jaar? Of is er op de lokale markt voldoende talent aanwezig om in te zetten voor de opdracht? Dan kan het zinvoller zijn om lokale krachten in te huren. Wordt een expat langer dan vijf jaar uitgezonden, dan kan deze ook conform de beloningsmaatstaven in het uitgezonden land beloond worden.

Belonen op basis van een index? Neem de gegevens niet klakkeloos over
Op basis van indices worden aannames gemaakt voor de extra kosten van levensonderhoud. Onderzoek deze aannames regelmatig. Komen de kosten overeen met de uitgave patronen van de expat populatie? In een markt die steeds mondialer wordt en waar veel jongeren actief zijn is het zinvol dit continu te monitoren.

* De totale kosten van het verplaatsen van een werknemer en zijn familie naar het buitenland, accommodatie en compensatie bedragen gemiddeld zo’n drie keer het basissalaris.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over