Berenschot: Innovatieve bedrijven presteren beter
Investeren in innovatie en R&D loont. Een nieuw onderzoek van Berenschot toont aan dat Nederlandse bedrijven die meer innoveren op financieel vlak aanzienlijk beter presteren dan andere bedrijven.
Organisatieadviesbureau Berenschot vroeg bijna 350 bestuurders en topmanagers naar hun mening ten aanzien van een breed spectrum aan strategische kwesties, variërend van de belangrijkste prioriteiten tot het creëren van onderscheidend vermogen en internationalisering. De resultaten zijn samengevoegd in het 80 pagina’s tellende rapport ‘Strategy Trends 2014’.
Inovatie
Een van de onderzoeksgebieden is innovatie. De resultaten laten zien dat innovatie de sleutel succesfactor is voor het realiseren van financieel leiderschap. Gevraagd naar welk percentage van de omzet wordt geïnvesteerd in innovatie, blijkt dat bedrijven die een ‘product leadership’ strategie volgen – ook bekend als innovators – met afstand het meeste uitgeven*. Tegelijkertijd komt ook naar voren dat voor deze groep bedrijven de omzet- en winstverwachtingen voor 2014 veel rooskleuriger zijn. Zo verwacht bijna tweederde van de productleiders een winstgroei in 2014 – voor de andere organisaties is dit nog niet de helft.
De adviseurs vroegen de respondenten ook om de Return on Investment (ROI) van innovatie te kwantificeren. Hieruit blijkt dat de ROI relatief gunstig is: des te meer wordt geïnvesteerd in innovatie, hoe hoger het aandeel van de omzet die herleid kan worden naar nieuwe producten / diensten. Bijvoorbeeld, als een bedrijf tussen de 1% en 3% van zijn omzet aan innovatie uitgeeft, dan haalt 15% van deze groep meer dan 10% van de omzet uit nieuwe producten (minder dan 2 jaar oud). En als het innovatiebudget wordt verhoogd naar 5% of meer, dan geeft maar liefst 61% van de bedrijven aan dat het aandeel van nieuwe producten in de totale productportefeuille hoger is dan 10%.
Het is daarom niet verwonderlijk dat maar liefst 40% van de Nederlandse bedrijven zich in 2014 juist door middel van innovatie wil onderscheiden van de concurrentie, stelt Roel van Lanen, senior management consultant bij Berenschot. “Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk. Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Zo moet een manager de beste uitvinders aantrekken en het aandurven om veel te experimenteren. Er is een onophoudelijke stroom aan goede ideeën nodig. Die zijn relatief goedkoop en foute of geflopte projecten juist duur.”
* De term productleider is gebaseerd op de waardedisciplines theorie van Treacy en Wiersema.