AEF: Meer tariefdifferentiatie goed voor spoornetwerk

04 december 2013 Consultancy.nl

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is van plan om meer tariefdifferentiatie op het spoor te introduceren. Met de invoering van meer prijsprikkels wil de overheid de vraag en aanbod op het spoor beter stroomlijnen. De nieuwe beleidsmaatregel, die medio 2014 volledig uitgewerkt moet zijn, is mede gebaseerd op een strategisch onderzoek van Andersson Elffers Felix.

Door onder meer strengere veiligheidseisen, meer treinen en nieuwe wetgeving* is het gebruik van het spoornetwerk in de afgelopen jaren fors toegenomen. Inmiddels mag het Nederlandse spoor-wegsysteem zichzelf een van de drukste spoornetten ter wereld noemen. Om deze situatie te verbeteren, zoeken de overheid, ProRail en vervoerders naar manieren om de bestaande spoorcapaciteit beter te benutten. Het ministerie vroeg eerder dit jaar adviesbureau Andersson Elffers Felix om onderzoek te doen naar een betere verdeling van de spoorcapaciteit.

AEF - Meer tariefdifferentiatie goed voor spoornetwerk

In het rapport ‘Capaciteitsverdeling op het spoor’ concluderen de onderzoekers dat substantiële winst gerealiseerd kan worden wanneer meer tariefdifferentiatie wordt geïntroduceerd. Om het treinverkeer over het spoor beter te verdelen is het verstandig om te variëren met prijzen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de prijsmechanismen die luchthavens gebruiken.

Vier belangrijke instrumenten worden daarbij als effectief gezien: heffingen, kortingen, prestatie-regelingen of bonus-malus regelingen. Concrete voorbeelden zijn een extra heffing tijdens de ‘spits’, korting voor sterk onderbenutte lijnen of lagere tarieven voor verbindingen met een lagere kwaliteit.

In een recente brief aan de kamer laat staatssecretaris Mansveld weten dat ze het op hoofdlijnen eens is met het advies van Andersson Elffers Felix. “Het rapport adviseert nadere regelgeving op te stellen voor tariefdifferentiatie bij de gebruiksvergoeding. Mijn voornemen is dit nader uit te werken” schrijft Mansveld. De plannen worden de komende maanden geconcretiseerd - medio 2014 verwacht Mansveld een uitgewerkt ontwerp gereed te hebben. Andersson Elffers Felix is door Mansveld gevraagd om te ondersteunen bij de uitwerking.

Andersson Elffers Felix

Treinkaartje duurder?

Mogelijke wijzigingen in de gebruiksvergoeding kunnen ook gevolgen hebben voor reizigers. Zo mogen vervoerder bij wet hogere exploitatiekosten doorberekenen aan reizigers, alhoewel dit voor bijvoorbeeld de NS is vastgesteld op maximaal 4% per jaar. Ook heeft Mansveld met de NS afgesproken dat eventuele verhogingen niet ineens maar stapsgewijs worden doorgevoerd.

* Bijvoorbeeld de liberalisering van het internationale personenvervoer en de aanbesteding van drie regionale stoptreindiensten.

** De gebruiksvergoeding is de vergoeding die door ProRail in rekening wordt gebracht aan spoorweg-ondernemingen voor het gebruik van het spoor.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup