Booz & Company: Innovatie-uitgaven bereiken record
Grote multinationals zullen dit jaar opnieuw meer geld aan innovatie uitgeven, wat het groeiende belang van R&D op de managementagenda benadrukt. Een nieuwe studie van Booz & Company laat zien dat dit jaar de 1,000 meest innovatieve bedrijven wereldwijd gezamenlijk $638 miljard zullen uitgeven aan R&D, 5,8% meer dan vorig jaar, waarmee dit het hoogste niveau ooit is.
Tussen 2002 totaan vandaag, groeien innovatie-uitgaven ieder jaar jaar, met als enige uitzondering het jaar 2010. De grootste groeiratio werd opgetekend in 2007, toen de uitgaven stegen met 10%. In 2012 waren de totale innovatie-uitgaven meer dan $600 miljard, en deze zijn nu gegroeid naar $638 miljard.
Per sector
Vanuit een sectorperspectief zijn drie sectoren – Computers & Electronics, gezondheidszorg en de automotive sector – goed voor 65% van de totale bestedingen (links). Volswagen is met een uitgave van $11,4 miljard het bedrijf dat het meeste uitgeeft aan innovatie. Op de lijst van de 10 bedrijven met de grootste uitgaven zijn er 5 afkomstig uit de gezondheidszorg, 2 uit de automotive branche, 2 uit Computer & Electronics en 1 uit Software & Internet (rechts).
Kijkend naar de verandering in R&D uitgaven per industrie, zijn het wederom de dezelfde drie industriesegmenten die verantwoordelijk zijn voor de grootste boost in de uitgaven. Samen vertegenwoordigen ze 74% van de groeiratio. Slechts 1 sector laat een daling in innovatie-uitgaven zien –namelijk Chemicals & Energy.
Zie het rapport 'Global Innovation 1000 Study 2013' voor meer informatie.