Booz: Nieuwe Rijksmuseum levert 90 miljoen extra op
De economische impact van het Rijksmuseum is door de renovatie met €90 miljoen per jaar gegroeid. In een optimistisch scenario, stijgt de bijdrage zelfs tot €130 miljoen. Dit blijkt uit een (pro bono) economische impactanalyse die adviesbureau Booz & Company heeft uitgevoerd in opdracht van het Rijksmuseum.
In de studie ‘Economische Waarde van het Nieuwe Rijksmuseum’ becijferen de consultants dat het Rijksmuseum tussen 2003 en 2017 zo’n €3 miljard bijdraagt aan het Bruto Binnenlands Product (BBP). Daarvan is €1,9 miljard te danken aan de uitgaven van bezoekers, €720 miljoen afkomstig van bestedingen ten behoeve van de lopende exploitatie en €360 miljoen als gevolg van de renovatiewerkzaamheden. In een optimistisch ‘groei-scenario’ stijgt de economische impact met €200 miljoen naar €3,2 miljard. Een overzicht van de BBP bijdrage:
Als gevolg van de renovatie wordt verwacht dat het aantal bezoekers fors toeneemt. Tussen 2003 en 2012 werd het Rijksmuseum jaarlijks bezocht door gemiddeld 923.000 bezoekers. Voor de jaren 2013 en 2014 gaat het adviesbureau uit van 1,5 miljoen en 1,7 miljoen bezoekers, wat vooralsnog een conservatieve schatting lijkt te zijn. Voor de jaren 2015 tot 2017 is uitgegaan van 1,5 miljoen bezoekers per jaar. De toegenomen bezoekersaantallen vertalen zich in een hogere economische impact. Zo stijgt de BBP-impact met €90 miljoen per jaar, en in de ‘groei-scenario’ zelfs met €130 miljoen.
Ook levert het nieuwe Rijksmuseum een flinke boost aan de werkgelegenheid in de regio. Zo is het aantal voltijd banen (FTE) gestegen van gemiddeld 2.600 tijdens de renovatieperiode naar 3.700 in de periode na de heropening. Een overzicht van de jaarlijkse impact op werkgelegenheid: