Hospitality Group maakt duurzame ambities waar
Een volledig elektrisch wagenpark, een B Corp-certificering en een CO2-uitstoot die sinds 2020 met 38% is teruggedrongen: Hospitality Group blikt terug op een jaar vol duurzame successen.
“Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering”, stelt directeur John Dommerholt in het MVO-jaarverslag van het facility management-adviesbureau. Hij benadrukt dat de behaalde resultaten een bron van trots zijn voor de hele organisatie. “In 2024 hebben we als Hospitality Group opnieuw stappen gezet om onze positieve impact op mens, milieu en maatschappij te vergroten.”
De meest tastbare prestatie ligt op milieugebied. De totale CO2-footprint van de organisatie in 2024 bedroeg 164 ton CO2-equivalenten, verdeeld over scope 1 (28 ton), scope 2 (90 ton) en scope 3 (46 ton). De significante reductie van 38% ten opzichte van 2020 is volgens het bureau grotendeels toe te schrijven aan een ingrijpende wijziging in het mobiliteitsbeleid.
De belangrijkste stap hierin was de volledige elektrificatie van het wagenpark. Met circa 85 elektrische auto’s zijn fossiele brandstoffen voor leaseauto’s volledig uitgefaseerd, wat de uitstoot in scope 1 en 2 drastisch verlaagt. Dit wordt aangevuld met maatregelen als het aanbieden van een NS Business Card voor elke medewerker en het stimuleren van thuiswerken.
De ambitie is helder: in 2030 moet de CO2-uitstoot per fte met 75% zijn verminderd ten opzichte van 2022. De resterende uitstoot die nog niet kan worden voorkomen, compenseert het bureau. Jaarlijks wordt hiervoor een ander lokaal project gekozen. In 2024 werd geïnvesteerd in het grootste Paulowniabos van Nederland.
Impact in de keten
Ook investeert Hospitality Group volop in inspirerend werkgeverschap, onder meer door een werkomgeving te creëren waarin medewerkers zich voortdurend kunnen blijven ontwikkelen en waarin aandacht is voor hun fysieke en mentale welzijn. Dat het zich uitbetaalt, blijkt wel uit de medewerkerstevredenheidsscore van 9,0 op een schaal van 10.
“We blijven ons met volle overtuiging inzetten voor een duurzame toekomst en hopen anderen te inspireren om hieraan bij te dragen.”
De hoge betrokkenheid van medewerkers vertaalt zich ook naar initiatieven die verder reiken dan de eigen organisatie. Een mooi voorbeeld is de oprichting van Stichting Upcycle Journey. Samen met drie andere consultancybureaus wil Hospitality Group de foodservicebranche motiveren om upcycling te omarmen.
Het eerste initiatief, Upcycle Kitchen, is een platform voor het hergebruik van grootkeukenapparatuur en heeft als doel om minimaal 5% hergebruik in projecten te realiseren.
Duurzame klantopdrachten
Uiteindelijk kan een adviesbureau echter nog de meeste impact maken via de klanten waarvoor het werkt. Hospitality Group vertaalt zijn duurzame en circulaire visie dan ook direct door in de projecten bij opdrachtgevers.
Neem de opdracht bij de Dienst Justitiële Inrichtingen, waar interim manager Martijn Rietveld de implementatie begeleidde van een nieuw voedingscontract dat voedselverspilling minimaliseert en bijdraagt aan CO2-reductie.
Een ander voorbeeld is de transformatie van de personeelskantine bij Waternet, waar het team meubilair en apparatuur hergebruikte en koos voor circulaire materialen, zoals tafelbladen gemaakt van textielafval.
Zo zet Hospitality Group voortdurend stappen om verder te verduurzamen – zowel intern als bij opdrachtgevers. Zoals Dommerholt het verwoordt: “We blijven ons met volle overtuiging inzetten voor een duurzame toekomst en hopen anderen te inspireren om hieraan bij te dragen.”
