Business Model Hacking lanceert consultancytak

Nederlands businessmodel-innovatieplatform Business Model Hacking heeft een consultancytak gelanceerd. Zelfstandige consultants van overal ter wereld kunnen zich aansluiten bij de nieuwe propositie.
Business Model Hacking is een innovatieplatform dat tools, inspiratie en begeleiding biedt voor het ontwerpen van vernieuwende businessmodellen. Op basis van jarenlang onderzoek ontwikkelde Robbert Fransen de Business Model Hacking-methode: een praktische en resultaatgerichte aanpak voor het creëren van nieuwe businessmodellen.
Het uitgangspunt van de methode? “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan gebruik je slimme, bewezen patronen als bouwstenen voor innovatie”, vertelt Fransen. “Meer dan 200 patronen zijn inmiddels geïdentificeerd, elk voorzien van inspirerende voorbeelden en gerichte innovatievragen die helpen om tot baanbrekende nieuwe ideeën te komen.”
De missie is om zoveel mogelijk innovators, ondernemers en leiders wereldwijd te inspireren én te ondersteunen bij het bouwen van toekomstbestendige businessmodellen. “Er is al veel toegankelijke content – zoals blogs, het boek en de brainstormkaarten – die vrij beschikbaar is voor iedereen die zich wil laten inspireren”, legt Fransen uit.
Toch leert de praktijk volgens hem dat alleen mensen inspireren en zelf aan de slag laten gaan niet altijd genoeg is. “Om echt resultaat te behalen, is gerichte begeleiding nodig – op een manier die schaalbaar is en organisaties structureel verder helpt.”
Eigen consultancynetwerk
Daar komt de nieuw gelanceerde consultancytak om de hoek kijken, waar zelfstandige adviseurs zich bij kunnen aansluiten. Zij kunnen het growth hacking-gedachtegoed vervolgens toepassen bij hun eigen klanten.
“We gaan een netwerk van onafhankelijke innovatieprofessionals opzetten, getraind in de Business Model Hacking-methode en ieder met hun eigen expertise”, licht Fransen toe. “Zij werken samen onder ons label om maximale impact te realiseren voor klanten.”
De nieuwe unit wordt opgezet en uitgebouwd samen met Erik Mooibroek, die zich heeft zich aangesloten bij Business Model Hacking. Mooibroek heeft een achtergrond in sales- en marketingmanagement. Eerder werkte hij voor diverse mediabedrijven. Ook is hij partner in Marketingplatform Cube, een data- en techgedreven marketingplatform.
Mooibroek herkent zich in de missie van het bureau en ziet veel potentieel, in Nederland en internationaal. “Ik was in mijn vorige functies een enthousiast gebruiker van de methode en wilde graag bijdragen aan het realiseren van de missie. De aanpak, het boek, het platform, de brainstormkaarten en de vele andere tools zijn erg waardevol. Maar om echt impact te maken, is praktische begeleiding op schaal noodzakelijk.”
Met consultants die gespecialiseerd zijn in Business Model Hacking en de juiste expertise voor hun vraagstuk, krijgen klanten volgens Mooibroek het beste van twee werelden: een bewezen methodiek voor het bouwen van toekomstbestendige businessmodellen en ondersteuning die lokaal en specifiek is.
Fransen heeft er vertrouwen in dat de aanpak goed zal aanslaan. “Zelfs prestigieuze opleidingsinstituten zoals Harvard Business School vragen toestemming om de methodiek te gebruiken in hun cursussen. Dat bevestigt voor ons dat dit hét moment is om door te pakken.”