Clarify en Ontwerpwerk ontwerpen logo en branding voor NAVO-top in Nederland

20 juni 2025 Consultancy.nl

Op 24 en 25 juni zijn de ogen van de wereld gericht op Nederland. Dan vindt de NAVO-top plaats in Den Haag. Van Donald Trump tot Volodymyr Zelensky, Emmanual Macron tot Keith Starmer, en niet vergeten onze ‘eigen’ Navo-baas Mark Rutte – talloze wereldleiders zullen acte de présence geven. Clarify en Ontwerpwerk ontwierpen de logo’s en branding voor de top.

Aan de NAVO-top gingen vele maanden voorbereiding vooraf – ook op het gebied van marketing en communicatie. In november vorig jaar werd al duidelijk dat Clarify en Ontwerpwerk door het ministerie van Buitenlandse Zaken waren geselecteerd om de branding van de NAVO-top te verzorgen.

De twee Haagse ontwerpbureaus kwamen als winnaar uit een competitie onder verschillende Nederlandse gegadigden. Daarmee waren zij de uitverkorenen om het internationaal geroemde ‘Dutch design’ ook voor de NAVO in te zetten.

Wings of Unity

Het winnende ontwerp van Clarify en Ontwerpwerk, genaamd ‘Wings of Unity’, is een combinatie van een windmolen en de Nederlandse kustlijn. Dit weerspiegelt volgens de bedenker de krachtige samenwerking en eenheid tussen de NAVO-bondgenoten om zaken in beweging te zetten.

“De ontwerpuitdaging lag in het aanbrengen van een duidelijke Nederlandse signatuur, zonder daarbij te vervallen in voor de hand liggende Nederlandse symbolen”, zegt Marnix Dees van Ontwerpwerk. “De windmolen en kustlijn leggen een link met de Nederlandse veerkracht bij het trotseren van de natuurlijke elementen.”

De Wings of Unity-branding zal zichtbaar zijn op al het communicatiemateriaal en andere uitingen rondom de NAVO-top, van social media en vlaggen tot publicaties, logo-animaties en zelfs trambestickering.

Merkfamilie

Ook stonden Clarify en Ontwerpwerk aan de basis van verschillende andere branding-uitingen. Zo ontwikkelden de bureaus ook een toegankelijke publieksstijl van de NAVO-branding, waarin de kenmerkende kustlijn uit het logo vertaald is naar een windmolen. “Dit beeld nodigt het publiek uit om mee te doen en na te denken over de inhoudelijke thema’s”, aldus Menno Huisman van Clarify.

Voor het NATO Summit Defence Industry Forum ontwierpen Clarify en Ontwerpwerk een uniek logo. Het Forum is een officiële toevoeging aan de NAVO-top met een eigen doel. Daarom is gekozen voor een eigen identiteit met tegelijkertijd een duidelijke link naar de NAVO-top stijl. Het logo bestaat uit een oranje schild en label die zijn geconstrueerd uit de verbindende grafische vormentaal.

Clarify en Ontwerpwerk ontwerpen logo en branding voor NAVO-top in Nederland

In aanvulling hierop hebben de twee bureau ook de huisstijl ontworpen voor het NATO Public Forum. Dit een bijeenkomst voor het publiek, waarin discussie plaatsvindt over de onderwerpen van de top. Deze bijeenkomst is officieel onderdeel van iedere NAVO-top en wordt dit jaar mede georganiseerd door verschillende Nederlandse denktanks.

“Daarom is dit evenement voorzien van een extra Nederlandse signatuur middels oranje lijnvoering in de verbindende grafische vormentaal en een vrijere toepassing van de NAVO-topstijl voor het grotere publiek”, legt Huisman uit.

Zo hebben de verschillende onderdelen elk hun eigen beeldkarakter, waardoor ook één duidelijke visuele draad loopt. Dees: “Symboliek stond centraal bij het ontwerpen van de evenementstijlen. Bovendien moest de merkfamilie een duidelijke Nederlandse signatuur krijgen. Het resultaat is een sterke branding die alle evenementen en afzenders onlosmakelijk met elkaar verbindt, maar tegelijkertijd elk evenement een eigen karakter geeft.”

Grootste veiligheidsoperatie ooit

Voor de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni worden ongeveer 8.500 mensen verwacht, inclusief delegatieleden en journalisten. Er zijn 45 staatshoofden en regeringsleiders, 45 ministers van Buitenlandse Zaken en 45 ministers van Defensie van de lidstaten aanwezig. Daarnaast komen ongeveer 6.000 delegatieleden en 2.000 tot 3.000 journalisten.

De politie zet 27.000 agenten in om de veiligheid te garanderen. Den Haag krijgt zelfs zijn eigen luchtafweersysteem. De organisatie van de NAVO-top geldt nu al als de grootste veiligheidsoperatie ooit in Nederland.

€1 miljoen per minuut vergaderen

De kosten van de top worden geschat op 183,4 miljoen euro. Voor de daadwerkelijke vergadering is tweeënhalf uur uitgetrokken, waarmee het de duurste vergadering ooit wordt: iedere minuut vergaderen kost meer dan één miljoen euro.

Hoe het komt dat al die wereldleiders van over de hele wereld afreizen naar Den Haag, maar toch zo kort samenkomen? De organisatie wil Trump – die een hekel heeft aan lang vergaderen – niet tegen de haren instrijken. Het laatste dat ze willen is een zichtbaar geïrriteerde Trump die het peperdure feestje verpest.

More on: Clarify
Netherlands
Company profile
Clarify is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Clarify is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.