Hubert schakelt Hammer in voor markt- en concurrentieanalyse

22 mei 2025 Consultancy.nl

Voor het ontwikkelen van een nieuwe vijfjarenstrategie voor de divisie Water Intake Systems, schakelde Nederlands watertechnologiebedrijf Hubert de expertise in van Hammer. Het strategisch adviesbureau voerde een diepgaande analyse uit van de markt- en concurrentiepositie, waarmee Hubert zijn toekomstige koers nu nog beter kan uitzetten.

Hubert (voorheen bekend als Hubert Stavoren) werd opgericht in 1880. Het bedrijf beschikt over bijna 150 jaar ervaring in het ontwerpen, produceren, installeren en onderhouden van apparatuur voor waterinname en waterzuivering. De systemen van Hubert worden wereldwijd toegepast in zowel industriële sectoren – zoals energieopwekking, olieraffinage en chemie – als bij drinkwaterbedrijven.

Het bedrijf is onderdeel van Noardling, dat ook het moederbedrijf is van Landustrie (een specialist in afvalwaterzuivering) en Desah (gespecialiseerd in duurzame en circulaire afvalwaterbehandeling).

Sterk veranderende markt

De markt waarin Hubert actief is verandert snel en wordt almaar competitiever. Om hierop in te spelen besloot het managementteam een toekomstgerichte strategie te ontwikkelen voor de divisie Water Intake Systems.

Deze divisie – een van de vier kernactiviteiten van het bedrijf – levert installaties waarmee bedrijven mechanisch schoon water kunnen winnen uit zee, rivieren of meren. Dat gezeefde water wordt vervolgens ingezet als koelwater, proceswater of drinkwater in diverse industrieën.

Voor het ontwikkelen van deze nieuwe koers had Hubert behoefte aan helder inzicht in aanwezige marktkansen, concurrentieverhoudingen en externe factoren zoals klantwensen en aankoopcriteria.

Om die reden besloot het bedrijf Hammer in te schakelen om dit strategische traject te begeleiden. “Het doel van dit project was om de kansen voor de komende jaren duidelijk in beeld te brengen, op basis van grondig marktonderzoek. Die data-inzichten vormen de basis voor onze nieuwe strategie”, aldus Grada van der Schoot, algemeen directeur van Hubert.

In de weken die volgden verzamelde het gezamenlijke projectteam data uit verschillende onderzoeksgebieden door middel van uitgebreide deskresearch. Voor de gebieden waar minder informatie voorhanden was, werden voorspellende analyses en datamodellen ingezet om mogelijke scenario’s in kaart te brengen.

De resultaten werden in diverse workshops besproken en samen met de experts van Hubert verder verfijnd. Vervolgens zijn de bevindingen uit de interne analyse gevalideerd door internationale branche-experts, in lijn met de wereldwijde footprint van Hubert.

Vijfjarenstrategie

Met de inzichten uit het marktonderzoek wist Hubert een scherpe en goed onderbouwde vijfjarenstrategie te formuleren. “We hebben de resultaten gebruikt als basis voor onze keuzes”, vertelt Van der Schoot. “Ze hielpen ons te bepalen op welke industrieën en regio’s we ons moeten richten. Die focus stelt ons in staat om gerichter te werk te gaan ten aanzien van onze sales- en marketinginspanningen – en dat vergroot onze slagingskans.”

Ook over de hulp van Hammer is Van der Schoot zeer te spreken: “Het was een prettige samenwerking. Er werden duidelijke afspraken gemaakt over wat wanneer geleverd zou worden. Dankzij snelle en transparante communicatie werd alles keurig op tijd opgeleverd. Ook na de projectoplevering bleef het contact professioneel en plezierig.”

More on: Hammer
Netherlands
Company profile
Hammer is a Netherlands partner of Consultancy.org