Hammer ondersteunt strategische besluitvorming bij Zweedse groep AAK

16 februari 2024 Consultancy.nl

Hammer heeft AAK, een wereldwijde marktleider in de oliën- en vettenbranche, bijgestaan in zijn Europese groeistrategie. Het Nederlandse market intelligence-bureau bood ondersteuning bij het optimaliseren van het besluitvormingsproces en met fact-based marktinzicht.

AAK levert een uitgebreid portfolio aan oplossingen, dat wordt ingezet binnen in een breed scala aan (voedings)producten. Het hoofdkantoor van AAK is gevestigd in Zweden. Vanuit dit kantoor werkt het bedrijf samen met producenten, aan wie het op maat gemaakte en verfijnde oplossingen voor oliën en vetten levert.

Om zijn marktpositie te consolideren en verder uit te breiden, besloot AAK een nieuwe Europese groeistrategie op te stellen. Onderdeel van die nieuwe strategie is het voornemen om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en om investeringen en middelen voortaan vanuit een fact-based planning te alloceren. Oftewel: een resource planning gebaseerd op data.

Logo's AAK en HAMMER

“We wilden onze kennis van de Europese markt voor plantaardige oliën en vetten vergroten”, vertelt Rasa Moorthamer, product management director voor Europa bij AAK. Met die kennis kan AAK zijn strategische besluitvormingsproces beter onderbouwen. In dat kader besloot AAK om Hammer in te schakelen, een boutique consultancy uit Nederland gespecialiseerd in market intelligence. 

Market intelligence speelt binnen strategische besluitvorming een belangrijke rol voor organisaties. Hammer ondersteunt zijn klanten met op maat en datagedreven marktonderzoek (denk onder meer aan market sizing & forecasting, strategische planning, concurrentieanalyses en pricingstrategie).

Hammer verzamelde uiteenlopende data, waarmee AAK een beter inzicht heeft gekregen in de markt, de omvang en dynamiek evenals in het groeipotentieel. “De door Hammer uitgevoerde market sizing en -prognose zijn zeer waardevol geweest om onze groeiambitie en focusgebieden voor de komende jaren te definiëren”, geeft Moorthamer aan. 

Hammer analyseerde tal van consumptie- en handelsdata, nam diverse expertinterviews af en voerde een marktaandeelanalyse uit. In het uiteindelijke rapport zaten meer dan 20.000 datapunten verwerkt, met betrekking tot meer dan 3.000 producenten in Europa. Deze complexe exercitie leverde AAK zeer waardevolle inzichten op, vooral gezien de beperkte beschikbaarheid en betrouwbaarheid van marktdata in deze segmenten.

Met de door Hammer geanalyseerde data tot zijn beschikking kan AAK de Europese markt nu beter monitoren en meer geïnformeerde beslissingen nemen met betrekking tot zijn groei- en innovatiestrategie. “Ik heb genoten van het professionele en grondige werk van het hele team van Hammer, evenals de prettige communicatie”, besluit Moorthamer.

Vorig jaar leverde Hammer market intelligence-ondersteuning aan VolkerWessels Telecom.