Kees Kuiper over zijn carrière bij Hammer Market Intelligence

13 oktober 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Kees Kuiper is Project Lead bij Hammer, een adviesbureau uit Arnhem gespecialiseerd in het leveren van market intelligence voor strategische besluitvorming. Deze maand viert hij zijn zesjarig jubileum bij de firma. Genoeg aanleiding om hem enkele vragen te stellen over zijn carrière bij Hammer.

Hoe ben je bij Hammer terechtgekomen?

“Na mijn afstuderen in het najaar van 2017 was ik op zoek naar een baan binnen de consultancy. In die tijd kwam ik in contact met Hammer, waar ik mijn carrière gestart ben als junior marktanalist. Op dat moment zat Hammer echt nog in de opstartfase: het team was klein en niets was in beton gegoten.”

“Vandaag de dag is de situatie compleet anders: we zijn een goed functionerend bedrijf met een solide trackrecord van klanten wereldwijd. Ik ben zeer trots op de ontwikkeling en de vooruitgang die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.”

Kees Kuiper, Project Lead, Hammer

‍Hoe heb je jezelf ontwikkeld als professional de laatste jaren?

“Bij Hammer leer je projecten uit te voeren op basis van de market intelligence cycle. Vanaf het begin kreeg ik verantwoordelijkheid voor alle aspecten van de cycle. Ik was direct betrokken bij het meedenken over scoping, dataverzameling, analyse en het presenteren van deliverables bij klanten. Bij Hammer ben je meteen volwaardig onderdeel van een projectteam, wat zorgt voor een steile leercurve.”

“Als ik terugkijk op mijn eigen ontwikkeling, heb ik mijn probleemoplossende en analytische vaardigheden sterk verbeterd. Onze projecten bevatten vaak complexe uitdagingen en vragen om een innovatieve aanpak of oplossing.”

“Daarnaast heb ik geleerd om mijn tijd efficiënt te beheren en me snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. In een project-based omgeving is het belangrijk om prioriteiten te stellen en flexibel te zijn. Tot slot heb ik mijn interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden verbeterd, wat cruciaal is voor het begrijpen van de behoeften van klanten en toelichten van onze deliverables.”

Hoe bevalt het werken bij Hammer?

“Ik ben zeer tevreden met het team waarmee ik elke dag werk. We hebben een uitzonderlijke groep slimme en getalenteerde mensen, met elk een eigen expertise. Onze platte structuur stimuleert discussie en samenwerking. Daarnaast zorgt deze structuur ook voor een dynamische en vriendelijke sfeer, waarin iedereen zijn eigen vaardigheden verder kan ontwikkelen.”

“Wat het werk zelf betreft, vind ik het interessant dat ik de kans krijg om voor een grote variëteit aan bedrijven te werken. Onze klanten verschillen van klein tot groot, van Nederlandse familiebedrijven tot multinationals. Het ene moment werk je aan een project voor een beursgenoteerde onderneming, gevolgd door een commercieel due diligence-project voor een Nederlandse private equity-partij.”

“Door de hoeveelheid projecten die wij uitvoeren krijg ik ook de kans om veel nieuwe mensen te ontmoeten. Afhankelijk van het project verschilt onze contactpersoon aan klantzijde. Soms werken we direct met het managementteam, in andere situaties met marketing of corporate development.”

Wat was het laatste project waar je aan hebt gewerkt?

“Afgelopen kwartaal heb ik me gericht op het ondersteunen van een strategieproject voor een toonaangevende speler op het gebied van voedingsingrediënten. Ons doel was duidelijk: strategische besluitvorming voor onze klant mogelijk maken. Om dit te bereiken voerden we een bottom-up market assessment uit.”

“Het uiteindelijke doel was niet alleen het verzamelen van waardevolle inzichten, maar ook het verkrijgen van buy-in van stakeholders door middel van verschillende workshopsessies. Onze uiteindelijke resultaten stelden onze klant in staat om hun externe omgeving beter te begrijpen en hun toekomstige groeistrategie te onderbouwen.”

Wat zijn je belangrijkste verantwoordelijkheden als project lead? 

“Als projectleider ben ik verantwoordelijk voor het begeleiden van projecten van begin tot eind. Daarnaast begeleid, motiveer en ondersteun ik andere collega’s die actief betrokken zijn bij het projectteam. Ook draag ik actief bij aan de business development-activiteiten van Hammer.”

Wat is onderscheidend voor de aanpak van Hammer?

“Met Hammer opereren we op het snijvlak van marktonderzoek, consultancy en data science. Ons doel is om op een datagedreven manier besluitvorming te ondersteunen.”

“We voorzien onze klanten van market intelligence om strategische beslissingen te ondersteunen op het gebied van strategie en business planning, geografische expansie en de ontwikkeling van concurrentiestrategieën. Wat onze klanten gemeen hebben is dat ze vaak in een B2B-omgeving opereren. In een dergelijke omgeving is data vaak schaars en niet zomaar beschikbaar.”

“Persoonlijk ben ik nog steeds verbaasd hoeveel belangrijke beslissingen in het bedrijfsleven worden genomen op basis van onderbuikgevoel.”

“Ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijke doel van een project niet alleen het leveren van data is: het gaat erom data ‘actionable’ te maken. Tijdens de scopingfase van een project investeren we veel tijd in het begrijpen van de ‘intended use’ van de klant. We proberen tot de kern te komen: welke beslissing wil je precies nemen met de market intelligence die wij leveren? Deze aanpak zorgt ervoor dat onze inspanningen resulteren in zinvolle deliverables.”