Rijnconsult is een B Corp: ‘Echte impact begint bij de manier waarop je zelf georganiseerd bent’

Rijnconsult heeft haar B Corp-certificering behaald. Een mooie mijlpaal, aldus directeur Marit Ubachs, en vooral een stimulans om te blijven verbeteren: “We zijn er trots op dat we hiermee een bijdrage leveren aan een economie die werkt voor mens, maatschappij en milieu – en we hopen hiermee ook anderen te inspireren.”
B Corps zijn bedrijven die zich aantoonbaar inzetten voor een betere wereld. B Lab, de non-profit achter het keurmerk, toetst dit middels een assessment waarin je als organisatie wordt doorgelicht op je maatschappelijke impact. Daarbij wordt gekeken naar vijf kernthema’s: goed bestuur, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten.
Om te kwalificeren als B Corp moet je minimaal 80 van de maximale 200 punten halen. Rijnconsult kwam uit op 97,2. De mediaanscore voor bedrijven die het assessment doorlopen ligt op 50,9.
Aansluiting bij de B Corp-beweging voelt als een natuurlijke stap voor Rijnconsult. Het bureau werkt voor publieke en maatschappelijk gedreven organisaties, vaak aan vraagstukken die in het teken staan van een duurzame en eerlijke samenleving. Denk onder meer aan complexe opgaven als de energie- en voedseltransitie, de transformatie in de zorg en het organiseren van inclusief bestuur.
Bovendien sluit de interne bedrijfsvoering van Rijnconsult in verschillende opzichten ook al jarenlang aan op het gedachtegoed van B Lab. Zo is Rijnconsult in handen van de eigen medewerkers, worden de directeuren democratisch gekozen door die medewerkers en is er een platte organisatiestructuur.
Deze principes worden ook weerspiegeld in de samenwerkingsgerichte, waardengedreven aanpak van het bureau, die is geïnspireerd op het Rijnlandse denken.
Duurzaam DNA
Kortom, maatschappelijk verantwoord ondernemen zit al sinds jaar en dag in het DNA van Rijnconsult. Eerder merkte MT/Sprout het bedrijf al aan als een van Nederlands duurzaamste strategie- en organisatieadviesbureaus.
“De B Corp-certificering bevestigt dat onze waarden niet alleen in onze adviezen leven, maar ook in ons dagelijks handelen.”
Marit Ubachs is blij dat Rijnconsult zich nu ook een B Corp mag noemen. “Als adviesbureau geloven wij dat échte impact begint bij de manier waarop je zelf georganiseerd bent”, aldus de mededirecteur. “De B Corp-certificering bevestigt dat onze waarden – zoals samenwerking, duurzaamheid en gedeeld leiderschap – niet alleen in onze adviezen leven, maar ook in ons dagelijks handelen.”
Tegelijk erkent ze dat de weg naar certificering “leerzaam en soms ook uitdagend” was. “Het vroeg om een kritische blik op onze eigen processen, maar vooral gaf het ons de kans om onze maatschappelijke ambitie verder te verankeren.”
Wereldwijde beweging
En dat blijft Rijnconsult de komende tijd doen. Het bureau grijpt de certificering aan om zelf nieuwe stappen te zetten en andere organisaties te inspireren en begeleiden om ook duurzamer en socialer te ondernemen.
Daarbij wil het bureau ook gebruikmaken van de kracht van het B Corp-netwerk waar het nu onderdeel van is. Dat netwerk telt wereldwijd inmiddels meer dan 9.800 B Corps, waarvan ruim 500 in de Benelux.
“Het is geweldig om Rijnconsult te mogen verwelkomen in de B Corp-community”, aldus Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux. “Hun toewijding aan anders en duurzamer ondernemen zal anderen inspireren en draagt bij aan een nieuw perspectief op succes: niet alleen gericht op winst, maar ook op mensen en de planeet.”
Internationaal zijn Patagonia, The Body Shop en Ben & Jerry’s enkele bekende namen binnen de B Corp-gemeenschap. In eigen land gaat het onder meer om Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, Bugaboo, TooGoodToGo, Ace & Tate en Auping, evenals diverse spelers uit de adviesbranche.