KPMG en CIC: Omzet Marcom bureaus loopt fors terug
De omzet van grote Marcom en mediabureaus loopt fors terug. De groei nam in de afgelopen jaren af van 10% in 2010 naar 6,3% in 2011 en 3,3% in 2013. Ook de EBITDA stelt steeds vaker teleur - gemiddeld komt de EBITDA over de 3 jaar niet boven de 15% uit. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van accountants- en adviesbureau KPMG.
Financiële prestaties lopen terug
Het adviesbureau analyseerde de financiële prestaties van de belangrijkste grote beursgenoteerde mediabureaus. KPMG keek naar de waarderingsfactoren gerelateerd aan Sales, Ebitda en Ebit.
De consultants constateren dat de multiples gerelateerd aan de Sales 2012 en 2013 tegenvallen: de Mediaan van de ondernemingen (gewogen gemiddelde) komt niet boven 1 maal Sales uit. De Ebitda multiple schommelt rond de 7 en de Ebit factor ligt tussen 8,5 in 2012 en 8 in 2013.
Transitie naar digitale media
Volgens Bert Kroes, fusie en overname specialist bij CIC Corporate Integration Consultants, ligt de dalende omzet waarschijnlijk aan de hybride aard van de Marcom bureaus. “Het traditionele business model van deze organisaties is achterhaald. Door de benodigde transitie van de traditionele media naar digitale media zijn de prijzen onder druk gekomen”. Hij adviseert de mediabureaus om meer te focussen op “digitale media en op performance gebaseerde projecten”. Wel waarschuwt Kroes dat dit een “cultuuromslag” vergt.
* EBITDA = Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization. EBITDA is een maatstaf voor de brutowinst na aftrek van overheadkosten van een bedrijf.