Strategy Labs helpt (semi-)publieke organisaties met het co-creëren van innovatieve strategieën

Judith Schoot Uiterkamp en Mart Huizenga hebben samen Strategy Labs gelanceerd. Het ontwerp- en adviesbureau richt zich op het ontwikkelen van innovatieve strategieën voor (semi-)publieke organisaties.
Toegankelijke en passende dienstverlening voor iedereen – dat is waar Strategy Labs (semi-)publieke organisaties bij wil helpen. Om organisaties optimaal te laten aansluiten bij hun doelgroep, benadert het bureau strategieontwikkeling als een interactief en ontwerpend proces.
De naam van het bureau verwijst naar de ‘labs’ die centraal staan in deze aanpak. Dit zijn fysieke of virtuele plekken binnen een organisatie waar in co-creatie en op een creatieve manier strategische vraagstukken worden aangepakt, met een focus op maatschappelijke, technologische en bedrijfsmatige ontwikkelingen.
“Een strategie is pas succesvol als deze echt leeft binnen een organisatie”, stelt Judith Schoot Uiterkamp. “Bij Strategy Labs gaan we verder dan een adviesrapport: we creëren een solide basis voor implementatie, zodat de strategie breed gedragen wordt en daadwerkelijk impact heeft.”
“Door vanaf het begin de juiste stakeholders te betrekken, zorgen we ervoor dat strategieontwikkeling geen abstract proces blijft, maar direct aansluit bij de praktijk”, voegt Mart Huizenga toe. “Daarbij kijken we naar de interne sterke punten, maar ook naar de ontwikkelingen buiten de organisatie, in de maatschappij.”
Schoot Uiterkamp heeft meer dan tien jaar ervaring in strategieontwikkeling, met name in de zorg- en welzijnssector. Ze deed onder meer projecten voor Slachtofferhulp Nederland, Meander Medisch Centrum, de Nederlandse Obesitas Kliniek en GGD regio Utrecht.
Bij dat laatste project leerde ze Huizenga kennen, en de samenwerking beviel zo goed dat ze besloten de handen ineen te slaan. Huizenga heeft ruime ervaring met strategievorming en organisatieontwikkeling, onder meer bij mediahuis Living Image en zijn eigen onderneming The Change Dojo (samen met Rutger Wolters), waar hij ook nog steeds mee actief is.
“Mart barst van de ideeën, heeft een scherp oog voor markttrends en veel kennis van bedrijfs- en veranderkunde”, aldus Schoot Uiterkamp. “Gecombineerd met mijn expertise vormt dit een mooie mix voor onze gedeelde missie: innovatieve strategieën ontwikkelen die bijdragen aan toegankelijke en passende dienstverlening voor iedereen.”