Rudie van der Beek (Bureau Tromp) over de kracht van het Kaizen-event

Als consultant continu verbeteren bij Bureau Tromp helpt Rudie van der Beek organisaties om processen te optimaliseren. Een van de methodieken die hij graag toepast in zijn werk is het Kaizen-event, een inspanning om snel en effectief verbeteringen aan te brengen in een specifiek proces of probleemgebied.
Een Kaizen-event is een korte, intensieve workshop waarin een team zich richt op het identificeren van problemen, het vinden van oplossingen en het implementeren van verbeteringen. Deze workshops kunnen variëren van één uur tot enkele dagen, waarbij de nadruk niet alleen ligt op identificatie, maar juist ook de praktische oplossing en de implementatie daarvan.
“Het Kaizen-event is een van mijn favoriete methodes om fouten uit processen te halen en verspillingen te elimineren”, zegt Rudie van der Beek, die sinds augustus 2023 aan boord is bij Bureau Tromp, een bekende speler in de wereld van lean en operational excellence.
“In een paar dagen werken we intensief samen aan een acuut probleem, met als doel om direct praktische, eenvoudige en effectieve oplossingen te implementeren. Oplossingen die weinig kosten, maar wel een groot effect hebben op de kwaliteit en efficiëntie van het proces. Wat me telkens weer fascineert, is de energie die vrijkomt tijdens zo’n event. Medewerkers krijgen de vrijheid en de ruimte om samen te werken aan een oplossing.”
“Er ontstaat een bijzondere dynamiek: mensen durven ideeën te delen, afdelingen die normaal niet makkelijk samenwerken komen tot elkaar en er wordt eindelijk geluisterd naar degenen die dagelijks in het proces werken. En dan gebeurt het: deuren die jarenlang gesloten bleven, gaan ineens open. Zaken die eerder onmogelijk leken, worden nu wél geregeld.”
Oplossingen die écht werken
Een Kaizen-event is geen brainstormsessie met losse ideeën die in een lade verdwijnen, benadrukt Van der Beek. “We gaan systematisch te werk: we analyseren de oorzaken van het probleem, toetsen de voorgestelde oplossingen kritisch en kiezen voor de meest effectieve aanpak. De beste oplossingen zijn vaak eenvoudig en duurzaam, zoals een poka yoke-oplossing: een procesaanpassing waardoor fouten fysiek of systematisch worden uitgesloten.”
Waar Van der Beek het meeste energie van krijgt zijn de projecten die al snel resultaat leveren. Zo was hij laatst betrokken bij een Kaizen-event waar binnen enkele dagen een oplossing werd gevonden voor een probleem dat jarenlang was blijven liggen. “Soms is met een frisse blik naar een probleem kijken al voldoende om een doorbraak te forceren.”
“Medewerkers die ervaren hoe krachtig continu verbeteren kan zijn raken enthousiast. Dat enthousiasme is besmettelijk: organisaties die twijfelen over hoe ze moeten starten met verbeteren, zien na een succesvol Kaizen-event vaak direct de mogelijkheden.”