AI als hulpmiddel om last mile delivery te optimaliseren

In dit e-commercetijdperk rijden ze het hele jaar af en aan: de pakketbezorgers. Waar pakketten vaak van ver komen, blijkt juist de ‘last mile’ complex en daarmee kostbaar. AI kan hier uitkomst bieden, stelt Jason Bos van Emixa.
‘De laatste loodjes wegen het zwaarst’, zo luidt het gezegde. Dat geldt zeker voor pakketbezorgers, want de ‘last mile’ – de fase waarin het pakket wordt getransporteerd van de lokale hub naar de voordeur van de consument – zorg vaak voor hoofdbrekens.
“Last mile delivery klinkt simpel, maar juist dit laatste stukje van de logistieke keten is vaak complex en tijdrovend”, zegt Jason Bos, consultant bij Emixa. “Ondanks de korte afstanden kunnen de kosten flink oplopen. Er is dus genoeg ruimte voor verbetering bij de last mile delivery.”
De optimale route
Het optimaliseren van de last mile kan aanzienlijke voordelen opleveren. “Door kunstmatige intelligentie in te zetten, kunnen de kosten worden verlaagd zónder dat de klant hier hinder van ondervindt”, aldus Bos.
Zo zet e-retailgigant Amazon AI in om chauffeurs te helpen met het sneller vinden van de juiste pakketten bij elke bezorgstop. Normaal gesproken duurt het twee tot vijf minuten om pakketten voor een volgende stop te sorteren, met AI is dat proces teruggebracht tot ongeveer één minuut.
Ook kan AI worden ingezet om de bezorgroutes te optimaliseren. “Dat levert natuurlijk eveneens kostenbesparingen op, aangezien een bezorger zo meer pakketjes kan afleveren in dezelfde hoeveelheid tijd”, legt Bos uit.
Minder CO2-uitstoot
Bij dergelijke optimalisaties gaan kostenbesparingen en verduurzaming bovendien vaak hand in hand. Zo kan AI ook helpen om de duurzaamste bezorgroute te bepalen. Want ook al rijden veel busjes inmiddels op stroom, toch kan op dit vlak winst worden gepakt, zodat nog minder CO2-wordt uitgestoten.
“AI maakt het mogelijk om data van verschillende voertuigen en routes te analyseren en de milieuvriendelijkste optie te kiezen, die ook nog eens kosteneffectief is”, zegt Bos. “Veel bezorgorganisaties maken hier momenteel al gebruik van.”
Accuratere bezorgslots
En tot slot profiteren ook de klanten, aangezien het optimaliseren van de route ook zorgt voor accuratere bezorgslots.
Bezorgbedrijf DHL zet AI al een poos in om klanten via een online platform te voorzien van een steeds nauwkeuriger tijdvenster voor hun levering.
“Als de bezorger naar schatting nog maar twintig minuten verwijderd is van de klant, krijgt die een melding met een specifieker tijdvenster”, zegt Bos. “De klant kan dan zelfs nog wijzigingen aanbrengen en er bijvoorbeeld voor kiezen om het pakketje bij de buren te laten bezorgen.”
En dat heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste verbetert het de klantervaring: het is nu niet meer nodig om de bezorging van je pakketje te missen als je toevallig in de file staat of een (werk)afspraak onverwacht uitloopt.
En ten tweede komt de bezorger zo minder vaak voor een gesloten deur te staan. “En daardoor hoeft hij niet zo vaak een tweede bezorgpoging te doen”, legt Bos uit. “En dat heeft uiteraard een positieve impact op zowel de kosten als het milieu.”