KPMG boekt stevige groei in consultancy en accountancy
KPMG zag zijn omzet in het afgelopen jaar met 8% groeien, een stuk harder dan zijn belangrijkste concurrenten.
De omzet van het accountants- en advieskantoor in ons land nam afgelopen boekjaar (dat liep van 1 oktober 2023 tot en met 30 september 2024) met 8,4% toe tot €771 miljoen. Het operationeel resultaat steeg met meer dan 40% naar €128 miljoen.
De groei werd gerealiseerd door zowel de accountants als consultants. Assurance groeide met dubbele cijfers. De omzetgroei van 10,1% was mede te danken aan de grote vraag naar auditdiensten en het binnenhalen van nieuwe accounts, vooral vanwege de grote rotatie van beursfondsen die om de tien jaar een nieuwe accountant kiezen.
Door de groei heeft KPMG het stokje overgenomen van EY en PwC als grootste accountantsfirma (gemeten in omzet) in Nederland, al zijn de verschillen minimaal.
De consultants zagen de omzet toenemen met 6,4% toenemen naar €336 miljoen. Op dit vlak wist KPMG zich te onderscheiden van rivalen Deloitte, PwC en EY, die afgelopen boekjaar de inkomsten van hun consultancytak juist zagen tegenvallen.
“Door de sterke groei hebben we meer dan €43 miljoen kunnen investeren in onze mensen en digitale innovatie”, zegt Stephanie Hottenhuis, CEO van KPMG Nederland. “Denk aan investeringen in digitale vaardigheden en kunstmatige intelligentie. Zo blijven we toekomstbestendig, zowel voor onze mensen als voor onze klanten.”
Het personeelbestand van KPMG nam met zo’n 250 mensen toe naar 4.309 professionals. Omdat het aantal partners nagenoeg gelijk bleef (circa 170) konden de partners flink meer bijschrijven op hun rekening: gemiddeld genomen €701.000 per partner. Een jaar eerder was dat ‘slechts’ €457.000. Dat had destijds vooral te maken met een hoge boete die KPMG moest betalen aan de Amerikaanse accountants-toezichthouder PCAOB.
Cultuur en Impact
KPMG meldt verder in zijn jaarverslag dat het een nieuw cultuurprogramma heeft gelanceerd onder de naam ‘Values First’. “Investeringen en groei vragen ook om zelfreflectie en focus op de bedrijfscultuur. Het programma Values First versterkt de cultuur van KPMG en zet de waarden centraal voor gedrag”, legt Hottenhuis uit.
Tien jaar geleden voerde KPMG onder bestuursvoorzitter Jan Hommen ook al een cultuurprogramma (‘True Blue’) uit om de integriteit op te vijzelen.
Ook heeft KPMG een Impact Plan gelanceerd, waarmee het streeft om ESG te integreren binnen de strategie, dienstverlening en bedrijfsvoering. Hottenhuis: “Duurzame groei vormt de basis voor een succesvolle organisatie met een blijvende positieve impact op de maatschappij. Het KPMG Impact Plan streeft ernaar om ESG in alles wat KPMG doet terug te laten komen.”