15 Jaar Bluefield: Van kleine kantoorkamer tot succesverhaal
Bluefield staat op de drempel van een bijzonder jubileum – zijn vijftiende verjaardag. Met meer dan 100 medewerkers, een mooi kantoor in Utrecht en vele uiteenlopende projecten, kunnen oprichters Marco Stegeman en Remco Koopman vol trots terugblikken op afgelopen jaren. Maar ze zijn vooral bezig met de toekomst.
Het verhaal begint in een kleine kantoorkamer in Houten. Eind 2009 starten Marco Stegeman en Remco Koopman met het realiseren van hun ambitie om een hands-on en pragmatische consultancyorganisatie op te bouwen, gericht op het leveren van betrouwbare en hoogwaardige managementinformatie.
In de beginjaren ligt de focus voornamelijk op het creëren van betrouwbare en tijdige financiële data, waarmee organisaties de juiste sturing kunnen geven. Met de juiste sturing willen organisaties zich ook snel kunnen aanpassen aan een veranderende markt.
Het Bluefield van nu biedt dan ook bredere pragmatische ondersteuning voor succesvolle transformaties binnen finance en digital. Daarnaast helpt het team tegenwoordig organisaties met het opzetten van een informatievoorziening voor duurzaamheidsgegevens, nu de CSRD op de agenda staat.
Inmiddels viert Bluefield zijn vijftiende verjaardag en telt het bureau meer dan 100 werknemers. En die werken uiteraard niet meer vanuit die kleine kantoorkamer, maar vanuit een groot pand in Utrecht.
“Kortom, we hebben samen veel bereikt”, zegt Koopman. “De ontwikkeling die we met z’n allen hebben doorgemaakt, van samenwerking, pragmatiek en klantgerichtheid, is terug te zien in onze cultuur en kernwaarden. Daar zijn we natuurlijk erg trots op.”
Bluefield heeft zich stevig gepositioneerd in de top van de adviesbranche. Het bureau behoort tot de leidende spelers en groeit al jaren sneller dan de markt. Bluefield mag zich inmiddels vijfvoudig FD Gazelle noemen en werd vorig jaar opgenomen in de top 250 groeibedrijven van Nederland.
Het leveren van concrete en waardevolle resultaten staat altijd centraal”, zegt Stegeman. Hij legt uit dat het succes van Bluefield te danken is aan de focus op de klant: “Onze missie is altijd geweest om organisaties te helpen hun ambities om te zetten in concrete acties.
“Wij geloven in praktische en uitvoerbare oplossingen en hebben een bewezen trackrecord als een consultancypartner voor bedrijven door heel Nederland”, geeft hij aan. “Onze hands-on aanpak garandeert dat projecten binnen de afgesproken tijd en budget worden opgeleverd, terwijl we ook zorgen voor de acceptatie en adoptie van veranderingen binnen de klantorganisatie.”
Schouder aan schouder
“In onze aanpak”, zegt Koopman, “komt Bluefield niet de boel overnemen, maar werken we nauw samen met de teams. We trekken schouder aan schouder op met onze klanten in sectoren zoals retail, energie, hospitality, media, vastgoed, zorg en de zakelijke dienstverlening. Veel van onze klanten zijn actief in het groter mkb-segment en zij waarderen onze pragmatische en persoonlijke aanpak.”
“We nemen onze klanten stap voor stap mee in het realiseren van hun doelen, waarbij ambities worden omgezet in concrete strategieën”, vult Stegeman aan. “Met de juiste inzichten en oplossingen helpen we bedrijven hun volledige potentieel te bereiken. Dit vormt de kern van onze belofte: implementing the next level.”
De toekomst vormgeven
Ook nu Bluefield vijftien kaarsjes mag uitblazen, blijft het vizier van de twee oprichters ferm gericht op de ‘next level’: terugblikken op de afgelopen jaren is mooi, maar het gaat ze om de toekomst.
“De wereld verandert razendsnel, met name op het gebied van IT, finance en duurzaamheid. Bedrijven staan voortdurend voor nieuwe uitdagingen”, schetst Stegeman.
“Wij hebben een fantastisch team van directors tot en met businessanalisten om onze klanten te ondersteunen”, aldus Koopman. “Met onze hands-on aanpak hebben we veel organisaties geholpen hun ambities te realiseren en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen. Zo blijven ze in controle en kunnen ze zelf hun toekomst vormgeven.”