Nravl zet met nieuwe ‘agent service’ in op innoveren consultancysector
Het is heel gewoon binnen het bedrijfsleven: een organisatie zet bij een extern bureau een aanvraag uit voor een business analist, product owner of projectmanager. “Een verouderde manier van denken”, vinden ze bij Nravl: “Bedrijven moeten zich focussen op het doel, niet puur op het invullen van een rol.” De nieuwe ‘agent service’ van het bureau biedt uitkomst.
In het hedendaagse bedrijfslandschap doen de meeste bedrijven niet alles zelf. Onder meer door snelle veranderingen, de krappe arbeidsmarkt en een gebrek aan specialistische expertise op het gebied van IT halen ze geregeld externen in huis om hun organisatiedoelstellingen te realiseren.
Tot dusver prima, stelt Didiér Adams, partner bij Nravl. “Maar waarom is het de gewoonte om deze vraag uit te zetten in de vorm van een rol of functie?”, vraagt hij zich af.
“Wij zijn ervan overtuigd dat organisaties zich moeten focussen op het doel en niet de rol”, licht hij toe. “Laat het over aan de experts om te beoordelen wat jij nodig hebt om het beoogde doel te bereiken.”
Het doel voorop
Dit is de centrale gedachte achter de nieuwe agent service van Nravl, een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in softwarevraagstukken binnen de financiële dienstverlening.
“Bij ons staat het doel voorop”, vertelt Sandra Bank, IT Business Consultant bij Nravl. “En op basis van dat doel en de specifieke omstandigheden binnen het bedrijf bieden we wat er nodig is om dat doel te behalen. Dit hoeft niet per se de fulltime inzet van één consultant te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook parttime inzet zijn van meerdere expertises.”
“De klant profiteert van de expertise van een hele groep in plaats van één persoon.”
“Met deze manier van werken kunnen de Nravl-consultants intern leunen op elkaar én op de vele lessen en ervaringen uit eerdere klantopdrachten”, vult Didiér aan. “Zo profiteert de klant van de expertise van een hele groep in plaats van één persoon. Bovendien ben je niet meer afhankelijk van die ene persoon: valt iemand weg, dan zorgen wij ervoor dat alles soepel doorloopt.”
Menukaart
Sandra legt uit dat klanten de agent service ook kunnen combineren met andere proposities van Nravl, zoals bijvoorbeeld de testmanagement service. “Dan zijn dezelfde consultants op de achtergrond betrokken bij meerdere typen dienstverlening. De klant kan bij wijze van spreken kiezen van een menukaart, en wij zorgen voor de rest.”
Dit zorgt ook nog eens voor extra “kruisbestuiving”, legt ze uit. “De betrokken consultants weten al van het reilen en zeilen binnen de organisatie. Ze kennen de klant, de producten en de processen, waardoor ze heel efficiënt kunnen werken. Bovendien bewegen ze al binnen het stakeholderlandschap, zodat ze de juiste communicatielijntjes feilloos weten te vinden.
Overstapservice
Er zijn twee manieren voor opdrachtgevers om over te stappen van de vertrouwde werkwijze naar de agent service.
De eerste manier is via een quickscan, waarin meerdere consultants van Nravl een aantal dagen samen met de opdrachtgever grondig onderzoek doen om zo meer inzicht te creëren in de klant-specifieke producten, processen en behoeften van het bedrijf. “Zo is alle benodigde informatie voorhanden om een passend voorstel op te stellen”, aldus Didiér.
De tweede manier is via het inhuren van een Nravl-consultant voor een specifieke opdracht. Sandra: “Gedurende een periode van minimaal drie maanden adviseert de consultant de klant bij één of meerdere vraagstukken en vormt zo een helder beeld van de klantomgeving, waarna een passend voorstel voor de gewenste dienstverlening kan worden opgemaakt.”
Voor welke optie een opdrachtgever ook gaat, Nravl communiceert altijd duidelijk welke consultants van het bureau betrokken zijn bij de service. Ook kunnen klanten altijd vooraf met hen kennismaken.
“Dan hebben klanten ook een gezicht bij de betrokkenen en voelen ze zich comfortabeler bij het geven van de opdracht”, stelt Didiér. “En dan kunnen ze de vruchten plukken van deze nieuwe manier van samenwerken: een gestroomlijnd veranderproces, geen onnodige kosten, blije gebruikers en – uiteraard – het doel gerealiseerd.”