Nravl: ‘We zijn dé IT-changespecialist voor hypotheken en kredieten’

21 maart 2024 Consultancy.nl

Nravl is een IT-consultancy met een haarscherpe focus: het in Rotterdam gevestigde bureau richt zich op change consulting, managed services en softwareontwikkeling voor het hypotheek- en kredietdomein. We spraken met oprichters Jo Triest en Dirk Janssen over de start van Nravl en over hoe het bureau financiële dienstverleners helpt met het stroomlijnen van hun systemen en processen.

Hypotheken en kredieten – het zijn twee van de belangrijkste productgroepen voor financiële instellingen. Het zijn ook domeinen die draaien op complexe systemen die de onderliggende processen ondersteunen – en dit is waar veel kredietverleners tegen uitdagingen aanlopen.

“Mede vanwege die hoge complexiteit haalt menig financiële instelling niet het uiterste uit haar systeem of kampt met suboptimale processen. Wij helpen ze het geheel te stroomlijnen, zodat ze wél het maximale uit hun software halen”, vertelt Jo Triest, die Nravl oprichtte met compagnon Dirk Janssen.

‘We zijn dé IT-changespecialist voor hypotheken en kredieten’

Van links naar rechts: Jeroen Bos, Jo Triest, Dirk Janssen, Nathalie MacDonald, Laurens van Gelder, Didiér Adams

Triest en Janssen leerden elkaar kennen bij de West-Holland Krediet- en Voorschotbank. Janssen werkte daar als IT-hoofd en Triest was vanuit Sopra betrokken bij een implementatie bij de Haagse bank.

De twee zagen een gat in de markt: change consulting, managed services en softwareontwikkeling voor het hypotheek- en kredietdomein. Hoewel het zeer belangrijke segmenten zijn binnen de financiële dienstverlening, constateerden Janssen en Triest dat ze een beetje tussen de focus van traditionele management consultants en IT-bedrijven in vallen.

“De gespecialiseerde diensten voor dit segment willen of kunnen veel softwareleveranciers niet leveren en zijn lastig in te vullen door externe consultancybureaus. Dit komt vooral doordat weinig bureaus gerichte kennis hebben van hypotheken en kredieten”, legt Triest uit.

Dat maakte hij persoonlijk mee gedurende zijn tijd bij Finbetween (een provider van backoffice-oplossingen voor het beheer van hypotheken) en later DaVinci (een ICT-bedrijf voor de financiële sector) en Ohpen (een systeemleverancier voor banken). “Er was een duidelijke behoefte aan specifieke kennis en expertise bij changevraagstukken.”

Change consulting

In deze behoefte wilden Triest en Janssen graag voorzien, en zo zag Nravl in het voorjaar van 2022 het levenslicht. “We adviseren de klant op het gebied van strategie en de operationele uitvoering van IT-change”, aldus Janssen. “Daarbij inventariseren we de wensen en behoeften, analyseren de impact op de processen en systemen en begeleiden de verandering tot aan het moment van de go-live.”

“Onze consultants hebben niet alleen kennis van IT-change, maar ook van hypotheken en kredieten.”

“Daarmee dragen we zorg voor de gehele keten”, benadrukt Triest. “Niet slechts een gedeelte daarvan. Onze consultants hebben niet alleen kennis van IT-change, maar ook uitgebreide inhoudelijke product- en proceskennis van hypotheken en kredieten . We zijn ervan overtuigd dat financiële organisaties met de juiste inhoudelijke kennis en expertise changevraagstukken een stuk efficiënter en sneller kunt oplossen.”

Ook biedt Nravl een zogeheten agent service. “Uniek hieraan is dat je als bedrijf niet een specifieke consultant inhuurt, maar bepaalde expertise”, legt Janssen uit. “Zo zorgen we bijvoorbeeld dat je change-organisatie efficiënter en effectiever opereert, de doorlooptijden van RFC’s en issues worden verkort, de samenwerking met softwareleveranciers verbetert en er op kosten wordt bespaard.”

“Het allerbelangrijkste is dat op deze manier de benodigde kennis van de systemen behouden blijft en gegarandeerd wordt”, vult Triest aan. “Je bent als klant niet afhankelijk van een individu, wat met de huidige markt en het snelle verloop van kennis en professionals een serieus risico vormt.”

Voortdurende ontwikkeling

Ook binnen Nravl zelf spelen voortdurende ontwikkeling en kennisbehoud een cruciale rol. Waar declarabiliteit doorgaans heerst binnen adviesbureaus, werken de consultants van Nravl ‘slechts’ 60% van hun tijd bij de klant.

“De overige 40% besteden ze aan managed services, interne projecten en persoonlijke ontwikkeling”, legt Triest uit. “Zo werk je altijd aan minimaal twee projecten en blijft je werk dynamisch en interessant. En als Nravl profiteren wij uiteraard ook van de voortdurende ontwikkeling van onze mensen en het kennisleiderschap dat we opbouwen.”

IT-diensten

In aanvulling op zijn change consulting-activiteiten ontwikkelt Nravl ook maatwerk softwareoplossingen. “Samen met een development-partner helpen onze consultants bedrijven met het ontwikkelen van passende software”, aldus Janssen. “Vaak integreert deze met bestaande applicaties in het IT-landschap, zodat de bedrijfsprocessen in het geheel optimaal ondersteund worden. In sommige gevallen worden er volledige IT-oplossingen gebouwd.”

“Het veranderproces rondom het updaten van functionaliteiten kan een heel stuk efficiënter.”

Eén van de onderscheidende eigen services die Nravl als IT-dienstverlener inzet is de testmanagementpropositie, een oplossing die financiële instellingen helpt met het soepel laten verlopen van periodieke software-updates. “Het veranderproces rondom het updaten van functionaliteiten kan een heel stuk efficiënter”, zegt Janssen. “Hier kan nog veel winst worden behaald.”

“Met onze testmanagement-service en -tool zorgen we dat onze klanten zorgeloos live kunnen gaan met een nieuwe release”, vult Triest aan. “We analyseren de impact en risico’s van een release en voeren de benodigde testen uit. Onze klanten hoeven – indien gewenst – enkel nog gebruikersacceptatietesten uit te voeren op cruciale onderdelen van het proces. De rest nemen we uit handen, waardoor het ze slechts een fractie van hun eigen IT-capaciteit kost.”

Ambities

Ondertussen is Nravl uitgegroeid tot zeven interne consultants en drie freelance consultants die helpen bij het bedienen van klanten. Ook is inmiddels een derde partner aan boord: Didiér Adams. Janssen en Triest leerden Adams in 2023 kennen bij een klant van Ohpen (RNHB) en vroegen hem om zich als derde co-founder bij Nravl te voegen.

“Didiér was door RNHB ingehuurd om te helpen met changevraagstukken en implementaties van nieuwe processen en producten”, vertelt Triest. “Met ruim tien jaar consultancyervaring in digitale transformaties bij financiële organisaties was hij de perfecte aanvulling voor het founding team.”

“We zien andere consultancybedrijven niet als concurrenten, maar als collega’s.”

Inmiddels heeft Nravl acht klanten in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. “Het doel is om de komende twee jaar verder te groeien naar twintig consultants”, geeft Janssen aan. Dankzij de unieke positionering van Nravl heeft hij er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.

“We zijn een specialist en worden door onze klanten gezien als partner in plaats van als leverancier”, legt hij uit. “We voeren niet alleen de opdracht uit waarvoor de klant ons inhuurt, maar spotten kansen, dragen oplossingen aan en voeren deze na akkoord uit. Deze proactieve opstelling wordt ontzettend gewaardeerd.”

“En in lijn hiermee zien we andere consultancybedrijven en freelance-experts niet als concurrenten, maar als collega’s”, voegt Triest toe. “Samen bundelen we onze krachten in de vorm van partnerships om financiële organisaties vooruit te helpen.”

En om te zorgen dat die klantorganisaties ook echt duurzaam vooruit worden geholpen, vormt kennisoverdracht een centrale pijler binnen de dienstverlening van Nravl. “We documenteren zorgvuldig en begrijpelijk, zodat de kennis naar eenieder binnen de organisatie kan worden overgedragen”, legt Janssen uit. “Zo kunnen organisaties hun change-activiteiten voortzetten nadat wij weer weg zijn.”