Robin Baars over de verbindende passie voor verbeteren bij You Improve
Robin Baars (53) werkt al sinds 2010 voor You Improve. Na bijna vijftien jaar kan hij zijn voorliefde voor verbeteren nog altijd uitstekend kwijt bij het organisatieadviesbureau. We spraken hem over zijn drijfveren en hoe het is om te werken bij You Improve.
Het in Den Bosch gevestigde You Improve helpt organisaties binnen de industriële sector met het bereiken van operational excellence. “You Improve is relatief klein, maar er is binnen de organisatie heel veel kennis en ervaring op het gebied van continu verbeteren”, vertelt Robin.
“Vaak hebben bedrijven zelf al stappen gezet om zichzelf te verbeteren, maar lopen ze op een bepaald moment vast”, legt hij uit. “Wij gaan dan kijken hoe we ze vooruit kunnen helpen. We zijn steeds beter in staat om bedrijven te helpen juist dankzij onze steeds ontwikkelende methodes, kennis en ervaring.”
Voor hij bij You Improve kwam werken, werkte Robin onder andere als kwaliteitsmanager. “Ik was in het begin weinig bezig met het managen van de afdeling; ze wisten volgens mij prima zelf wat ze moesten doen. Zelf was ik vooral bezig met de afhandeling van klachten. Maar dat leidde nauwelijks tot minder klachten en daar lag wel de uitdaging. Tot bij mij het kwartje viel door, met externe hulp, eindelijk eens een klacht echt goed te analyseren en voor altijd op te lossen.”
“Toen begreep ik pas echt hoe je problemen op moet oplossen. Wat ik in trainingen had geleerd, zoals de Kaizen-methode, werkte in de praktijk toch net even anders. Ik dacht: als we dit probleem op kunnen lossen, kunnen we alles wel oplossen! Daarna stak ik mijn tijd vooral in het verbeteren van het proces. Het aantal klachten daalde daarna echt enorm en daardoor werd mijn werk uiteindelijk wel een beetje voorspelbaar. Ik hoefde nauwelijks meer naar klanten, er waren immers bijna geen klachten meer.”
“Je raakt hier letterlijk nooit uitgeleerd als het gaat om continu verbetermethodes.”
In 2010 trad Robin bij You Improve in dienst als adviseur. “De dynamiek en ook wel de spanning die je voelt als je bij klanten binnenstapt, dat wilde ik weer ervaren en die uitdaging vond ik bij You Improve.”
“Ik ben langzamerhand naar de rol van Programmamanager toegegroeid. Iets wat ik in het verleden niet ambieerde, maar met onze huidige werkwijze kijk je in deze rol vooral op bedrijfsniveau naar een business case en stuur je op het verbeterprogramma bij de klant. Als een soort ‘superadviseur’ probeer ik het probleem van het bedrijf op te helpen lossen. Dat is veel groter dan één specifiek probleem op de werkvloer oplossen.”
“Verbeteren is absoluut mijn passie en dat verbindt de mensen bij You Improve ook. We verrijken elkaar, ieder met zijn eigen ervaring. Je raakt hier letterlijk nooit uitgeleerd als het gaat om continu verbetermethodes. Als er iemand nieuw bij ons komt werken, neemt die ook weer nieuwe kennis en ervaring mee.”
Wat doe je bij You Improve?
“Als Programmamanager zorg je vooral dat er impact wordt gemaakt waar dat nodig is: de juiste verbeterteams moeten worden opgestart, die worden begeleid door een van onze adviseurs. Je stelt daarnaast vast waar behoefte is aan trainingen en checkt regelmatig of de mensen bij de klant zich op de juiste manier ontwikkelen. Dat doe je samen met de leidinggevenden en de coördinator bij de klant.”
“In mijn eerste jaren bij You Improve werkten we nog uitsluitend met bottom-up programma’s: we startten met de medewerkers, waardoor de managers een beetje buitenboord vielen. De werkwijze die we nu hanteren is in dat opzicht echt veranderd. We maken eerst een business case en een masterplan en die gaan top-down de organisatie in, zodat directie en management vanaf het begin achter het programma staan. Het is immers ook een oplossing voor hun uitdagingen!”
“We slingeren niet een methode of training naar binnen, maar willen we dat de klant zichzelf kan gaan verbeteren.”
“Een verbeterteam moet binnen de organisatie ook de gelegenheid krijgen om tot een oplossing te komen en die in te voeren. Dat blijkt in de praktijk nog weleens lastig. Daar heeft de leidinggevende dan ook weer een hele belangrijke rol in, dus vandaar dat we top-down binnen willen komen. De implementatie daarentegen verloopt nog steeds bottom-up. De programmamanager heeft de taak dat dit proces goed verloopt.”
Hoe wordt ontwikkeling gestimuleerd binnen You Improve?
“Wij komen bij veel bedrijven, waardoor je een enorme ontwikkeling doormaakt als je hier werkt. Toen ik begon bij You Improve vond ik het vooral leuk om met medewerkers aan de slag te gaan, terwijl ik het nu juist leuker vind om met directie en management mee te denken over de richting op strategisch/tactisch niveau.”
“Ik blijf nieuwe dingen ontdekken waarvan ik achteraf dacht: dat ik dat nou niet wist. Daarnaast hebben we in een cyclus van vier weken een ‘We Improve-dag’. Dan komen we bij elkaar en hebben we het onder andere over onze eigen organisatie. Twee weken daarna hebben we een ontwikkeldag. Dan gaan we onze methodes verder ontwikkelen en met elkaar leren. Ik ontwikkel mezelf graag, maar ook bouwen aan de organisatie waar ik werk vind ik mooi.”
Waarom zou je anderen aanraden om bij You Improve te werken?
“We zoeken altijd mensen die de reis van verbeteren zelf hebben meegemaakt. Zo moet je binnen een productiebedrijf zelf in deze rol hebben gezeten en daarin gegroeid zijn. Zoals de reis die ik zelf ooit heb gemaakt in de functie van kwaliteitsmanager. De passie voor verbeteren verbindt ons met elkaar en klanten hebben daardoor ook veel vertrouwen in ons, omdat ze zien dat wij de reis die zij zijn begonnen al hebben meegemaakt.”
“Het voelt ook alsof je bij ieder bedrijf andere collega’s hebt, naast mijn You Improve-collega’s dan natuurlijk. We slingeren niet een methode of training naar binnen, maar we helpen juist bij de moeilijkheden onderweg en willen we dat de klant zichzelf kan gaan verbeteren.”
“Als je houdt van het ontwikkelen van mensen, dan heb je een enorme kans om in deze rol heel veel mensen tegelijkertijd te helpen. Dus als je dezelfde passie hebt voor verbeteren, zul je merken dat het heel gaaf is om hier te werken!”